Ons plan
Om een kwaliteitsvolle hulp- en dienstverlening te realiseren, zijn er voldoende en gekwalificeerde medewerkers nodig. Dit realiseren we door ons te profileren als een aantrekkelijk werkgever, zowel bij werving als selectie als in het retentiebeleid. Door een strategisch VTO-beleid investeren we in permanente kennisontwikkeling.
Tijdspad en mijlpalen
- Kader telewerk - gerealiseerd 2020
- Kaderuitzendarbeid - gerealiseerd 2020
- Aanwervingskanalen optimaliseren (2021)
- Onthaalbeleid stroomlijnen en het uitwerken van een 'on boarding - trajct' (2020-2021)
- Geïntegreerd HRM-softwarepakket (2020-2021)
- Het ontwikkelen van eigen e-vorming (vanaf 2021)
- Evaluatie en herziening organogram (2021)
Wat kost het
Bij de meerjarenplanningaanpassing 2020/1 werd bijkomend budget voorzien voor:
- aanwervingen, evaluatiesysteem, vorming/opleiding (+ 65.000 euro)
Het lokaal bestuur als aantrekkelijke werkgever
- Er is een kader voor uitzendarbeid goedgekeurd. Hierdoor kan het lokaal bestuur, mits het respecteren van een aantal spelregels, sneller reageren bij plotse personeelstekorten of tijdelijke vermeerdering van werk.
- Naar aanleiding van de coronapandemie werd thuiswerken tijdelijk de regel. Op basis van een evaluatie door medewerkers en diensthoofden (zowel via enquête als via digitale overlegmomenten), werd een kader uitgewerkt om toe te passen na het beëindigen van de coronamaatregelen.
- Ter ondersteuning van de volledige HRM-werking, wordt een geïntegreerd softwarepakket geïmplementeerd. Verschillende toepassingen zoals het loonpakket, evaluatiesysteem, vormingsregistratie, ... worden naar één pakket geconverteerd. Eind 2020 werden 2 modules geactiveerd, de verdere implementatie volgt in 2021.
Werk maken van leren
- Leren begint vanaf de eerste werkdag in het lokaal bestuur. Uit een evaluatie en ideeëninventarisatie m.b.t. het onthaalbeleid van nieuwe medewerkers bleek dat de voorbereiding van een eerste werkdag en de eerste werkdag zelf als positief worden ervaren. Er kan echter nog meer ingezet worden op een betere begeleiding tijdens de eerste weken en maanden van de tewerkstelling. In 2021 wordt dit verder uitgewerkt, met o.m. een opleidingstraject voor nieuwe medewerkers en het stroomlijnen van het peter/meterschap.