Het meerjarenplan en de bijhorende documenten zijn beschikbaar op de website van het lokaal bestuur Nazareth https://www.nazareth.be/meerjarenplan-autonoom-gemeentebedrijf en via de begrotingsapp (https://nazareth.begrotingsapp.be/)
Toelichting AG
Overzicht ontvangsten en uitgaven - functioneel (schema T1)
Terug naar navigatie - Overzicht ontvangsten en uitgaven - functioneel (schema T1)2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Algemene financiering | |||||||
Exploitatie | |||||||
Uitgaven | 100.012 | - | - | - | - | - | |
Ontvangsten | 200.018 | 100.250 | 50 | 18.050 | 18.050 | 18.050 | |
Saldo | 100.006 | 100.250 | 50 | 18.050 | 18.050 | 18.050 | |
Investeringen | |||||||
Uitgaven | |||||||
Ontvangsten | |||||||
Saldo | - | - | - | - | - | - | |
Financiering | |||||||
Uitgaven | 193.692 | 242.000 | 310.000 | 382.000 | 445.000 | 450.000 | |
Ontvangsten | 128.625 | 951.034 | 1.651.374 | 1.400.500 | 928.000 | 35.000 | |
Saldo | -65.067 | 709.034 | 1.341.374 | 1.018.500 | 483.000 | -415.000 | |
Algemeen bestuur | |||||||
Exploitatie | |||||||
Uitgaven | 23.305 | 54.078 | 51.405 | 50.905 | 50.905 | 50.905 | |
Ontvangsten | |||||||
Saldo | -23.305 | -54.078 | -51.405 | -50.905 | -50.905 | -50.905 | |
Investeringen | |||||||
Uitgaven | 4.079 | 42.151 | 110.000 | - | - | - | |
Ontvangsten | |||||||
Saldo | -4.079 | -42.151 | -110.000 | - | - | - | |
Financiering | |||||||
Uitgaven | |||||||
Ontvangsten | |||||||
Saldo | - | - | - | - | - | - | |
Veiligheid | |||||||
Exploitatie | |||||||
Investeringen | |||||||
Financiering | |||||||
Wegen en mobiliteit | |||||||
Exploitatie | |||||||
Investeringen | |||||||
Financiering | |||||||
Wonen en werken | |||||||
Exploitatie | |||||||
Investeringen | |||||||
Uitgaven | 5.158 | 59.842 | 200.000 | 385.000 | - | - | |
Ontvangsten | |||||||
Saldo | -5.158 | -59.842 | -200.000 | -385.000 | - | - | |
Financiering | |||||||
Vrije tijd | |||||||
Exploitatie | |||||||
Uitgaven | 294.515 | 391.989 | 350.189 | 348.139 | 353.139 | 348.139 | |
Ontvangsten | 461.334 | 798.398 | 720.649 | 768.358 | 835.437 | 833.535 | |
Saldo | 166.819 | 406.409 | 370.460 | 420.219 | 482.298 | 485.396 | |
Investeringen | |||||||
Uitgaven | 119.387 | 1.019.041 | 1.495.374 | 1.015.500 | 928.000 | 35.000 | |
Ontvangsten | - | 170.000 | 150.000 | ||||
Saldo | -119.387 | -849.041 | -1.345.374 | -1.015.500 | -928.000 | -35.000 | |
Financiering | |||||||
Leren en welzijn | |||||||
Exploitatie | |||||||
Uitgaven | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | ||
Ontvangsten | |||||||
Saldo | - | -200 | -200 | -200 | -200 | -200 | |
Investeringen | |||||||
Financiering | |||||||
AG Nazareth, Dorp 1, 9810 Nazareth (0643.819.583) | |||||||
Meerjarenplan 2022 | |||||||
Journaalvolgnummers: 6218 | |||||||
Andere gebruikte dossiers op dit rapport: | |||||||
Overzicht ontvangsten en uitgaven - economisch (schema T2)
Terug naar navigatie - Overzicht ontvangsten en uitgaven - economisch (schema T2)I. Exploitatie-uitgaven | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A. Operationele uitgaven | 317.820 | 446.267 | 401.794 | 399.244 | 404.244 | 399.244 | |
1. Goederen en diensten | 310.239 | 429.394 | 394.044 | 391.494 | 396.494 | 391.494 | |
2. Bezoldigingen, sociale lasten en pensioenen | - | - | - | - | - | - | |
a. Politiek personeel | |||||||
b. Vastbenoemd niet-onderwijzend personeel | |||||||
c. Niet-vastbenoemd niet-onderwijzend personeel | |||||||
d. Onderwijzend personeel ten laste van het bestuur | |||||||
e. Onderwijzend personeel ten laste van andere overheden | |||||||
f. Andere personeelskosten | |||||||
g. Pensioenen | |||||||
3. Individuele hulpverlening door het O.C.M.W. | |||||||
4. Toegestane werkingssubsidies | - | - | - | - | - | - | |
- aan de eigen autonome gemeentebedrijven (AGB) | |||||||
- aan welzijnsverenigingen | |||||||
- aan andere OCMW-verenigingen | |||||||
- aan de politiezone | |||||||
- aan de hulpverleningszone | |||||||
- aan intergemeentelijke samenwerkingsverbanden (IGS) | |||||||
- aan besturen van de eredienst | |||||||
- aan andere begunstigden | |||||||
5. Andere operationele uitgaven | 7.581 | 16.873 | 7.750 | 7.750 | 7.750 | 7.750 | |
B. Financiële uitgaven | 13 | - | - | - | - | - | |
1. Rente, commissies en kosten verbonden aan schulden | 6 | - | - | - | - | - | |
- aan financiële instellingen | 6 | ||||||
- aan andere entiteiten | |||||||
2. Andere financiële uitgaven | 7 | ||||||
C. Rechthebbenden uit het overschot van het boekjaar | 100.000 | ||||||
417.832,54 | 446.267 | 401.794 | 399.244 | 404.244 | 399.244 | ||
II. Exploitatieontvangsten | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
A. Operationele ontvangsten | 661.366 | 898.648 | 720.699 | 786.408 | 853.487 | 851.585 | |
1. Ontvangsten uit de werking | 450.865 | 792.035 | 714.223 | 779.867 | 846.881 | 844.914 | |
2. Fiscale ontvangsten en boetes | - | - | - | - | - | - | |
a. Aanvullende belastingen | - | - | - | - | - | - | |
- Opcentiemen op de onroerende voorheffing | |||||||
- Aanvullende belasting op de personenbelasting | |||||||
- Andere aanvullende belastingen | |||||||
b. Andere belastingen en boetes | |||||||
3. Werkingssubsidies | 200.000 | 100.000 | - | - | - | - | |
a. Algemene werkingssubsidies | 200.000 | 100.000 | - | - | - | - | |
- andere algemene werkingssubsidies | |||||||
- van de gemeente | 200.000 | 100.000 | |||||
- van de Vlaamse overheid | |||||||
- van de provincie | |||||||
- van andere entiteiten | |||||||
b. Specifieke werkingssubsidies | - | - | - | - | - | - | |
- van de federale overheid | |||||||
- van de Vlaamse overheid | |||||||
- van de provincie | |||||||
- van andere entiteiten | |||||||
4. Recuperatie individuele hulpverlening | |||||||
5. Andere operationele ontvangsten | 10.502 | 6.613 | 6.476 | 6.541 | 6.606 | 6.671 | |
B. Financiële ontvangsten | -14 | ||||||
661.352,43 | 898.648 | 720.699 | 786.408 | 853.487 | 851.585 | ||
III. Exploitatiesaldo | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
243.520 | 452.381 | 318.905 | 387.164 | 449.243 | 452.341 | ||
I. Investeringsuitgaven | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
A. Investeringen in financiële vaste activa | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
1. Extern verzelfstandigde agentschappen | |||||||
2. Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en soortgelijke entiteiten | |||||||
3. OCMW-verenigingen | |||||||
4. Andere financiële vaste activa | |||||||
B. Investeringen in materiële vaste activa | 116.948 | 1.070.883 | 1.768.374 | 1.400.500 | 928.000 | 35.000 | |
1. Gemeenschapsgoederen en bedrijfsmatige materiële vaste activa | 116.948 | 1.070.883 | 1.768.374 | 1.400.500 | 928.000 | 35.000 | |
a. Terreinen en gebouwen | 88.121 | 620.790 | 1.585.874 | 1.360.000 | 895.000 | 2.000 | |
b. Wegen en andere infrastructuur | |||||||
c. Roerende goederen | 28.827 | 450.093 | 182.500 | 40.500 | 33.000 | 33.000 | |
d. Leasing en soortgelijke rechten | |||||||
e. Erfgoed | |||||||
2. Andere materiële vaste activa | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
a. Onroerende goederen | |||||||
b. Roerende goederen | |||||||
C. Investeringen in immateriële vaste activa | 11.677 | 50.151 | 37.000 | 0 | 0 | 0 | |
D. Toegestane investeringssubsidies | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
- aan welzijnsverenigingen | |||||||
- aan de politiezone | |||||||
- aan de hulpverleningszone | |||||||
- aan besturen van de eredienst | |||||||
- aan andere begunstigden | |||||||
128.625 | 1.121.034 | 1.805.374 | 1.400.500 | 928.000 | 35.000 | ||
II. Investeringsontvangsten | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
A. Verkoop van financiële vaste activa | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
1. Extern verzelfstandigde agentschappen | |||||||
2. Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en soortgelijke entiteiten | |||||||
3. OCMW-verenigingen | |||||||
4. Andere financiële vaste activa | |||||||
B. Verkoop van materiële vaste activa | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
1. Gemeenschapsgoederen en bedrijfsmatige materiële vaste activa | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
a. Terreinen en gebouwen | |||||||
b. Wegen en andere infrastructuur | |||||||
c. Roerende goederen | |||||||
d. Leasing en soortgelijke rechten | |||||||
e. Erfgoed | |||||||
2. Andere materiële vaste activa | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
a. Onroerende goederen | |||||||
b. Roerende goederen | |||||||
C. Verkoop van immateriële vaste activa | |||||||
D. Investeringssubsidies en -schenkingen | 0 | 170.000 | 150.000 | 0 | 0 | 0 | |
- van de federale overheid | |||||||
- van de Vlaamse overheid | 170.000 | 150.000 | |||||
- van de provincie | |||||||
- van de gemeente | |||||||
- van het OCMW | |||||||
- van andere entiteiten | |||||||
0 | 170.000 | 150.000 | 0 | 0 | 0 | ||
III. Investeringssaldo | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
-128.625 | -951.034 | -1.655.374 | -1.400.500 | -928.000 | -35.000 | ||
Saldo exploitatie en investeringen | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
114.895 | -498.653 | -1.336.469 | -1.013.336 | -478.757 | 417.341 | ||
I. Financieringsuitgaven | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
A. Vereffening van financiële schulden | 193.692 | 242.000 | 310.000 | 382.000 | 445.000 | 450.000 | |
1. Periodieke aflossingen van opgenomen leningen en leasings | 193.692 | 242.000 | 310.000 | 382.000 | 445.000 | 450.000 | |
2. Niet-periodieke aflossingen van opgenomen leningen en leasings | |||||||
B. Vereffening van niet-financiële schulden | |||||||
C. Toegestane leningen en betalingsuitstel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
1. Toegestane leningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
- aan autonome provinciebedrijven (APB) | |||||||
- aan autonome gemeentebedrijven (AGB) | |||||||
- aan welzijnsverenigingen | |||||||
- aan andere OCMW-verenigingen | |||||||
- aan de politiezone | |||||||
- aan de hulpverleningszone | |||||||
- aan intergemeentelijke samenwerkingsverbanden (IGS) | |||||||
- aan besturen van de eredienst | |||||||
- aan niet-confessionele levensbeschouwelijke gemeenschappen | |||||||
- aan andere begunstigden | |||||||
2. Toegestaan betalingsuitstel | |||||||
D. Vooruitbetalingen | |||||||
E. Kapitaalsverminderingen | |||||||
193.692 | 242.000 | 310.000 | 382.000 | 445.000 | 450.000 | ||
II. Financieringsontvangsten | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
A. Aangaan van financiële schulden | 128.625 | 951.034 | 1.651.374 | 1.400.500 | 928.000 | 35.000 | |
- opname van leningen en leasings bij financiële instellingen | |||||||
- opname van leningen en leasings bij andere entiteiten | 128.625 | 951.034 | 1.651.374 | 1.400.500 | 928.000 | 35.000 | |
B. Aangaan van niet-financiële schulden | |||||||
C. Vereffening van toegestane leningen en betalingsuitstel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
1. Terugvordering van toegestane leningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
a. Periodieke terugvorderingen | |||||||
b. Niet-periodieke terugvorderingen | |||||||
2. Vereffening van betalingsuitstel | |||||||
D. Vereffening van vooruitbetalingen | |||||||
E. Kapitaalvermeerderingen | |||||||
F. Bijdragen en schenkingen niet gekoppeld aan operationale | |||||||
128.625 | 951.034 | 1.651.374 | 1.400.500 | 928.000 | 35.000 | ||
III. Financieringssaldo | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
-65.067 | 709.034 | 1.341.374 | 1.018.500 | 483.000 | -415.000 | ||
Budgettair resultaat van het boekjaar | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
49.828 | 210.381 | 4.905 | 5.164 | 4.243 | 2.341 | ||
AG Nazareth, Dorp 1, 9810 Nazareth (0643.819.583) | |||||||
Meerjarenplan 2022 | |||||||
Journaalvolgnummers: 6218 | |||||||
Andere gebruikte dossiers op dit rapport: | |||||||
Investeringsprojecten (schema T3)
Terug naar navigatie - Investeringsprojecten (schema T3)PRIO IP-PA2-02: Investeren in een toegankelijk groenblauw netwerk | Reeds gerealiseerd | Nog te realiseren | Totaal | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
PA2-02: Het creëren van een toegankelijk groenblauw netwerk | vóór MJP | in MJP | vóór MJP | in MJP | na MJP | ||
I. UITGAVEN | 15.000 | 15.000 | |||||
A. Investeringen in financiële vaste activa | |||||||
B. Investeringen in materiële vaste activa | 15.000 | 15.000 | |||||
1. Gemeenschapsgoederen en bedrijfsmatige materiële vaste activa | 15.000 | 15.000 | |||||
a. Terreinen en gebouwen | 15.000 | 15.000 | |||||
C. Investeringen in immateriële vaste activa | |||||||
D. Toegestane investeringssubsidies | |||||||
II. ONTVANGSTEN | - | - | - | - | - | - | |
PRIO IP-PD1-01: Investeren in functionele, eigentijdse en duurzame infrastructuur | Reeds gerealiseerd | Nog te realiseren | Totaal | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
PD1-01: Zorgen voor functioneel gespecialiseerde, eigentijdse en duurzame infrastructuur | vóór MJP | in MJP | vóór MJP | in MJP | na MJP | ||
I. UITGAVEN | 32.148 | 4.059.816 | 4.091.963 | ||||
A. Investeringen in financiële vaste activa | |||||||
B. Investeringen in materiële vaste activa | 32.148 | 4.059.816 | 4.091.963 | ||||
1. Gemeenschapsgoederen en bedrijfsmatige materiële vaste activa | 32.148 | 4.059.816 | 4.091.963 | ||||
a. Terreinen en gebouwen | 32.148 | 3.949.816 | 3.981.963 | ||||
c. Roerende goederen | 110.000 | 110.000 | |||||
C. Investeringen in immateriële vaste activa | |||||||
D. Toegestane investeringssubsidies | |||||||
II. ONTVANGSTEN | 150.000 | 150.000 | |||||
A. Verkoop van financiële vaste activa | |||||||
B. Verkoop van materiële vaste activa | |||||||
C. Verkoop van immateriële vaste activa | |||||||
D. Investeringssubsidies en -schenkingen | 150.000 | 150.000 | |||||
PRIO IP-PD1-02: Investeren in informele en toegankelijke ontmoetingsplaatsen | Reeds gerealiseerd | Nog te realiseren | Totaal | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
PD1-02: Informele en toegankelijke ontmoeting tussen mensen mogelijk maken | vóór MJP | in MJP | vóór MJP | in MJP | na MJP | ||
I. UITGAVEN | 444 | 131.663 | 132.107 | ||||
A. Investeringen in financiële vaste activa | |||||||
1. Extern verzelfstandigde agentschappen | |||||||
2. Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en soortgelijke entiteiten | |||||||
3. OCMW-verenigingen | |||||||
4. Andere financiële vaste activa | |||||||
B. Investeringen in materiële vaste activa | 444 | 131.663 | 132.107 | ||||
1. Gemeenschapsgoederen en bedrijfsmatige materiële vaste activa | 444 | 131.663 | 132.107 | ||||
a. Terreinen en gebouwen | 19.347 | 19.347 | |||||
b. Wegen en andere infrastructuur | |||||||
c. Roerende goederen | 444 | 112.316 | 112.760 | ||||
C. Investeringen in immateriële vaste activa | |||||||
D. Toegestane investeringssubsidies | |||||||
II. ONTVANGSTEN | 170.000 | 170.000 | |||||
A. Verkoop van financiële vaste activa | |||||||
B. Verkoop van materiële vaste activa | |||||||
C. Verkoop van immateriële vaste activa | |||||||
D. Investeringssubsidies en -schenkingen | 170.000 | 170.000 | |||||
PRIO IP-PD2-04: Investeren in een gezonde levensstijl | Reeds gerealiseerd | Nog te realiseren | Totaal | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
PD2-04: Inwoners en organisaties prikkelen voor een gezonde levensstijl | vóór MJP | in MJP | vóór MJP | in MJP | na MJP | ||
I. UITGAVEN | 822 | 225.000 | 225.822 | ||||
A. Investeringen in financiële vaste activa | |||||||
B. Investeringen in materiële vaste activa | 822 | 225.000 | 225.822 | ||||
1. Gemeenschapsgoederen en bedrijfsmatige materiële vaste activa | 822 | 225.000 | 225.822 | ||||
a. Terreinen en gebouwen | 822 | 225.000 | 225.822 | ||||
C. Investeringen in immateriële vaste activa | |||||||
D. Toegestane investeringssubsidies | |||||||
II. ONTVANGSTEN | |||||||
A. Verkoop van financiële vaste activa | |||||||
B. Verkoop van materiële vaste activa | |||||||
C. Verkoop van immateriële vaste activa | |||||||
D. Investeringssubsidies en -schenkingen | |||||||
AG Nazareth, Dorp 1, 9810 Nazareth (0643.819.583) | |
---|---|
Meerjarenplan 2022 | |
Journaalvolgnummers: 6218 | |
Andere gebruikte dossiers op dit rapport: | |
Evolutie financiële schulden (schema T4)
Terug naar navigatie - Evolutie financiële schulden (schema T4)Financiële schulden op 31 december | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A. Financiële schulden op lange termijn | 3.013.474 | 3.654.508 | 4.923.882 | 5.879.382 | 6.357.382 | 5.971.382 | |
1. Financiële schulden op 1 januari | 3.083.984 | 3.013.474 | 3.654.508 | 4.923.882 | 5.879.382 | 6.357.382 | |
2. Nieuwe leningen | 128.625 | 951.034 | 1.651.374 | 1.400.500 | 928.000 | 35.000 | |
3. Aflossingen | |||||||
4. Overboekingen | -199.135 | -310.000 | -382.000 | -445.000 | -450.000 | -421.000 | |
5. Andere mutaties | |||||||
B. Financiële schulden op lange termijn die binnen het jaar vervallen | 195.443 | 263.443 | 335.443 | 398.443 | 403.443 | 374.443 | |
1. Financiële schulden op 1 januari | 190.000 | 195.443 | 263.443 | 335.443 | 398.443 | 403.443 | |
2. Aflossingen | -193.692 | -242.000 | -310.000 | -382.000 | -445.000 | -450.000 | |
3. Overboekingen | 199.135 | 310.000 | 382.000 | 445.000 | 450.000 | 421.000 | |
4. Andere mutaties | |||||||
C. Financiële schulden op korte termijn | |||||||
Totaal financiële schulden | 3.208.917 | 3.917.951 | 5.259.325 | 6.277.825 | 6.760.825 | 6.345.825 | |
AG Nazareth, Dorp 1, 9810 Nazareth (0643.819.583) | |||||||
Meerjarenplan 2022 | |||||||
Journaalvolgnummers: 6218 | |||||||
Andere gebruikte dossiers op dit rapport: | |||||||
MJP_HERZIENING_3_BEGINKREDIET_2022 2021: Budg. 6218 | |||||||
JR_ORIGINEEL_2020 2020: Budg. 42560 Alg. 3809 | |||||||
Financiële risico's
Terug naar navigatie - Financiële risico'sHieronder geven we u een niet-limitatief overzicht van de potentiële risico’s met een financiële impact op het bestuur. Deze toelichting kadert in artikel 177, 259 en 261 van het decreet lokaal bestuur en 3.5 van de omzendbrief KB/ABB/2019/4.
Het team Financiën heeft de ambitie om alle onderstaande risico’s met financiële impact structureel op te volgen en te remediëren waar nodig. Op basis van structurele rapportering aan het managementteam, het college en de raad zal een structurele en transparante informatiestroom ontstaan waarop beslissingen kunnen genomen worden.
Ontvangsten
Toepassing van retributiereglementen
Het Autonoom Gemeentebedrijf Nazareth probeert de retributiereglementen zo helder als mogelijk op te stellen. Daar waar mogelijk en of nodig worden de tarieven, na delegatie door de Raad van Bestuur, vastgesteld door het Directiecomité.
De reglementen dienen vanzelfsprekend correct toegepast te worden door alle medewerkers. Een correcte kennis van deze reglementen is belangrijk.
Beheersmaatregel:
• Duidelijk overzicht behouden van alle retributiereglementen en de manier waarop deze toegepast worden.
• Een zo efficiënt mogelijke betaalcyclus met, indien mogelijk, een onmiddellijke elektronische betaling.
Opvolgen inkomende subsidies
Het is belangrijk dat het recht op subsidies goed opgevolgd wordt zodat het bestuur haar eventuele trekkingsrechten niet verliest. De volgende jaren wensen we dit goed op te volgen zodat alle subsidies waarop het bestuur recht heeft ook effectief geïnd worden. Dit zijn middelen die onmiddellijk ten bate zijn van de gemeenschap.
Beheersmaatregel:
• Afspraken maken rond het beheren en registreren van inkomende subsidies en de eraan verbonden uitgaven.
• Per subsidie een subsidieverantwoordelijke aanduiden die alles opvolgt.
Beleid rond structureel onvermogende debiteuren
De debiteurenopvolging gebeurt stipt en periodiek waardoor de openstaande vorderingen onder controle zijn. Er wordt een traject afgelegd vooraleer we overgaan tot gerechtelijke invordering.
Beheersmaatregel:
• Hernieuwen en evalueren van procedures rond debiteurenbeheer.
• Tijdig en periodiek uitsturen van facturen.
• Gebruik maken van moderne betaaltechnieken voor een directe afwikkeling van de transactie.
• Kader uitwerken voor een actieve invorderingspolitiek in sociale dossiers om verjaring van vorderingen te vermijden.
Uitgaven
De uitgaven zijn onder controle maar we merken dat de exploitatieuitgaven elk jaar te hoog geraamd worden. Dit zorgt voor een niet volledige realisatie en een hypothekering van middelen. Immers, de middelen die (onterecht) ingeschreven worden als exploitatieuitgaven kunnen niet gebruikt worden om investeringen te financieren. Dit heeft tot gevolg dat we op te nemen leningen inschrijven in ons meerjarenplan terwijl dit, mits een correctere inschatting van exploitatieuitgaven, zou kunnen voor lagere bedragen.
In het AG Nazareth speelt ook nog het fenomeen van de prijssubsidie. Te hoog geraamde uitgaven zorgen voor een overfinanciering via het systeem van de prijssubsidie. Dit zou kunnen leiden tot te hoge ontvangsten op het einde van het boekjaar met een onterechte winstrealisatie tot gevolg. Op de winst moet het AG vennootschapsbelasting betalen.
Financiering
Schuldenlast beheren en onder controle houden
We financieren de investeringen van het AG Nazareth met renteloze leningen vanuit de gemeente. De aflossingen van deze leningen volgen het afschrijvingsritme van de onderliggende investeringen. Het is belangrijk dat we goed documenteren welke investering gekoppeld is aan welke lening.
Beheersmaatregel:
• Opvolgingstool voor investeringen versus leningen
Organisatiebeheersing
Fraude in betalingsverkeer
Besturen worden geconfronteerd met creatieve oplossingen met het oog op het uitvoeren van financiële transacties zodat deze terechtkomen bij een malafide begunstigde. In deze optiek zijn er beheersmaatregelen in het kader van het betalingsverkeer en het verwerken van inkomende facturen. De medewerkers zijn gevraagd voorzichtigheid te bieden in wijzigende gegevens van onze leveranciers.
Ook CFO-fraude (mailverkeer van algemeen of financieel directeur aan medewerkers om betalingen uit te voeren) is in opmars. Ook hier zijn de communicatielijnen in onze organisatie uiterst kort dat we deze frauduleuze praktijken steeds hebben kunnen opvangen.
Beheersmaatregel:
• Duidelijke afspraken maken wie wat mag wijzigen van betaalgegevens en welke informatie op welke manier opgevraagd moet worden bij onze begunstigden.
Projectplanning in functie van beschikbare budgetten en liquide middelen
Een oud zeer in heel veel besturen is de lage graad van de realisatie van het vooropgestelde investeringsprogramma. Uitvoeringsgraden lager dan 60% zijn geen uitzondering. Dit zorgt voor heel veel problemen, niet alleen inzake optimale projectplanning, maar eveneens kan dit leiden tot onrealistische budgettering en vooral inefficiënte financiering.
De BBC wil hiervan uitdrukkelijk afstappen en beoogt de financiering te sturen vanuit liquiditeitsnoden en niet langer vanuit de budgetten. Maar ook dit vereist binnen de besturen een degelijk projectmanagement, wat niet alleen een duidelijke en tijdsgebonden planning inhoudt, maar al evenzeer een realistisch en haalbaar investeringsprogramma. Nog te vaak worden vanuit politiek oogpunt projecten en investeringen in een bepaald jaar ingeschreven, terwijl vooraf goed geweten is dat deze niet haalbaar zijn. Hoeveel een stad/gemeente op jaarbasis kan investeren is immers zowel financieel als operationeel gelimiteerd.
Dergelijke wijze van budgettering belast de administratie onnodig. Enerzijds de uitvoerende diensten, die de druk en stress ervaren om het onhaalbare toch mogelijk te maken. Anderzijds de financiële dienst, die zijn thesaurieplanning en het aangaan van nieuwe leningen niet kan stoelen op betrouwbare cijfers en assumpties.
Beheersmaatregel:
• Monitoringtool ontwikkelen om te komen tot realistische projectplanning.
• Projectfiches gebruiken en laten valideren voor projecten met een belangrijke financiële impact.
• Periodieke rapportering over de vooruitgang van projecten en budgetten.
Beschrijving grondslagen en assumpties
Terug naar navigatie - Beschrijving grondslagen en assumptiesIn dit hoofdstuk geven we je informatie over de basisveronderstellingen die we gebruikt hebben bij de opmaak van dit meerjarenplan. We geven je inzicht in de groeivoeten van de verschillende budgetrubrieken. Ook hoe we alles financieren en de assumpties daaromtrent vind je hierna. Vanzelfsprekend worden bij elke meerjarenplanaanpassing alle budgetten grondig geëvalueerd en bijgestuurd.
In deze meerjarenplanaanpassing (versie 2022/0) werden alle budgetten door de verschillende diensten nagekeken en aangepast waar nodig. Aanpassingen die een invloed hebben op meerdere jaren werden in de verschillende jaren meegenomen. Zodoende werd het volledige meerjarenplan geactualiseerd.
Exploitatie
Exploitatie uitgaven
Soort | Groei | Informatie |
Goederen en diensten (60/61) | 0% |
|
Personeel (62) | - |
|
Andere operationele uitgaven (640/7) | 1% |
|
Sociale steun (648 | - |
|
Overdrachten (649) | - |
|
Financiële kosten (65) | - |
|
Exploitatie ontvangsten
Soort | Groei | Informatie |
Ontvangsten uit de werking (70) | 1% |
|
Fiscale ontvangsten (73) | - |
|
Algemene werkingssubsidies (7401/4) | - |
|
Specifieke werkingssubsidies (7405/7) | - |
|
Toelagen m.b.t. sociale dienst (7408) | - |
|
Andere operationele ontvangsten (741/7) | - |
|
Recuperatie steun (748) | - |
|
Financiële opbrengsten (75) | - |
|
Investeringen
Een gedetailleerde lijst van investeringen werd opgenomen. Deze lijst bevat per investering de ontvangsten/uitgaven per jaar. De lijst is gestructureerd per investeringsproject. Elk investeringsproject begint met IP en heeft ofwel een cijfercode indien gekoppeld aan een prioritair actieplan, ofwel een beschrijvende naam indien gekoppeld aan niet-prioritair beleid.
Voorbeeld:
- IP-PD4-01: dit betreft het investeringsproject gekoppeld aan prioritair actieplan PD4-01, m.n. Kwaliteitsvolle opvang voor kinderen van alle leeftijden.
- IP-BKO: dit betreffen alle investeringen met betrekking tot de BKO, gekoppeld aan niet-prioritair beleid, vb. onderhoud BKO gebouwen, spelmateriaal,…
Binnen elk investeringsproject is voor budgettaire opvolging en rapporteringsdoeleinden een investering gekoppeld aan een actie. Via de actie en het beleidsitem is het mogelijk meer informatie over de investering te bekomen. Detailinformatie over de betrokken investering vindt u tenslotte in de laatste kolom, net voor de cijfergegevens.
Bij de opmaak van deze meerjarenplanaanpassing (4 de kwartaal 2021) werden de transactiekredieten 2021 van de investeringen geanalyseerd. De transactiekredieten van de investeringen die niet meer in 2021 worden uitgevoerd, zijn alvast verplaatst van 2021 naar 2022. Dit heeft geen invloed op de totale uitgave van een investeringsproject en werd niet meegenomen in de lijst met gewijzigde investeringen. Voor een overzicht van alle geraamde investeringen verwijzen we naar de investeringenlijst in het luik Documentatie.
Financiering
Financieringsuitgaven
De bestaande leningen werden ingeschreven op basis van de afschrijvingen van de gekoppelde investeringen. Ook de kapitaalaflossingen van de nieuwe leningen zijn op basis van de onderliggende afschrijvingen.
Financieringsontvangsten
Het investeringssaldo wordt gefinancierd met een lening dat het AG ontvangt van de Gemeente Nazareth.
Resultaten
Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar
Het vertrekpunt voor dit meerjarenplan is het beschikbaar budgettair resultaat van het vorige boekjaar, i.c. is dit het rekeningresultaat van 2020 en bedraagt 99.067 euro.
Beschikbaar budgettair resultaat
Op basis van voorgaande exploitatie-, investerings- en financieringsbudgetten komen we tot het beschikbare budgettaire resultaat. Dit resultaat is elk jaar ruim positief waardoor het de norm respecteert.
Autofinancieringsmarge
De autofinancieringsmarge toont aan in welke mate een bestuur in staat is zichzelf te financieren en welke middelen overblijven om eventueel nog extra te besteden aan leningsuitgaven.
Door het respecteren van ook deze norm is aan beide evenwichtsnormen voldaan.
De gecorrigeerde autofinancieringsmarge toont aan of een bestuur snel genoeg zijn leningen aflost. Een te trage terugbetaling van leningen hypothekeert immers volgende bestuursploegen. De correctie op de autofinancieringsmarge is elk jaar positiever dan de echte autofinancieringsmarge. Dit betekent dat het lokaal bestuur sneller zijn leningen terugbetaalt dan Vlaanderen verwacht.