Ons plan
Het mobiliteitsbeleid sluit nauw aan bij het ruimtelijk beleid. De centrale as wordt heringericht tot een groene boulevard die de dorpskernen van Nazareth en Eke verbindt. De weginfrastructuur wordt aangepast voor de realisatie van meer en veilige voet- en fietspaden. Op verschillende manieren worden inwoners aangezet om meer te stappen en te trappen, waarbij er wordt gefocust op de duurzame verplaatsing naar school.
Stand van zaken
De twee dorpskernen verbinden door een groene boulevard
- In mei/juni organiseerden we een participatietraject. Via een online vragenlijst (329 respondenten) en twee webinars (80 deelnemers) konden inwoners hun input geven. Het leverde naast verhelderende meningen, ook 276 concrete ideeën en bezorgdheden op.
- In het najaar wordt het volledige rapport voorgesteld aan de raadsleden. Alle gegevens worden geanalyseerd. Op basis hiervan leggen we het verdere plan van aanpak vast.
Veilige voet- en fietspaden
- Het fietsbeleidsplan is zo goed als af en wordt geïntegreerd in het mobiliteitsplan. Goedkeuring is voorzien tegen het eind van 2021, begin 2022.
- In het najaar worden er 20 bijkomende fietsbeugels aangekocht.
- Een project om de veiligheid te verbeteren aan de schoolpoort van GBS Eke is lopende.
- Fietspaden ruilverkaveling: de provincie vraagt om bij de watertoets grondwatermeterpeilingen en infiltratieproeven toe te voegen in plaats van standaardwaardes. Dit leidt tot bijkomende vertraging.
Tijdspad en mijlpalen
- Centrale as: goedkeuring concept (2020-2021)
- Goedkeuring fietsbeleidsplan en integratie in het mobiliteitsplan (2020-2021)
- Verlichting spoorwegfietspad - gerealiseerd 2020
- Wegmarkeringen veilige schoolomgeving (2021)
- Fietspaden ruilverkaveling (timing afhankelijk van derden)
Wat kost het
- Het participatietraject voor 'De groene boulevard' was niet voorzien, er moet bijkomend budget voorzien worden in 2021.
- De extra kosten voor aanleg fietsinfrastructuur bij het project 'De Lichterveldestraat' (zie actieplan PB2-02) worden voorzien via de budgetten aan dit actieplan (actie PB1-01-02)
- Volgende subsidies werden aan dit actieplan gekoppeld:
- de Vlaamse fietspadensubsidies ('Kopenhagenplan'): 70.000 euro
- de Vlaamse subsidies 'Duurzaam naar school': 21.710 euro