Financiële analyse

Een financiële nulmeting

Terug naar navigatie - Een financiële nulmeting

Samen, als Nazareth-De Pinte, versterken we onze bestuurskracht, zetten we in op realistische ambities (personeel, middelen, tijd, …) en houden onze financiële gezondheid in de gaten. Beslissingen om doelstellingen te realiseren, beïnvloeden ons meerjarenplan en haar financieel evenwicht.
We brengen een aantal kerncijfers (evolutie, vooruitblik, risico’s, indicatoren) in beeld die de richting van de financiële beleidsvrijheid in de volgende legislatuur aangeeft.

 

Oorsprong cijfermateriaal

Cijfers, grafieken die we in deze analyse Nazareth-De Pinte tonen, zijn bijeengebracht vanuit de meerjarenplan-aanpassingen van beide gemeenten (goedgekeurd raad juni 2024).
Ze werden niet verrijkt of aangevuld met andere inzichten, gewijzigd of nieuw beleid,

De cijfers worden geconsolideerd, samen, als lokaal bestuur Nazareth-De Pinte besproken: het gaat over de gemeente, het OCMW en het autonoom gemeentebedrijf Nazareth (AGB), en we tonen de evolutie van 2020 tot 2026.

Goed om vooraf te weten:

        • Gemeenten, OCMW’s en AGB’s maken gebruik van de beleids- en beheerscyclus (BBC), de architectuur om cijfermateriaal in kaart te brengen.
        • De principes van het AGB Nazareth werden niet gedupliceerd naar De Pinte.
          Een analyse wordt voorbereid, om in het najaar 2024 een uitbreiding van het AGB met activiteiten van De Pinte in kaart te brengen.
  • Uitgaven en ontvangsten voor bezoldigend onderwijzend personeel (Vlaanderen) werden uit het cijfermateriaal gehaald (0-operatie voor het lokaal bestuur), dit komt de interpretatie van het cijfermateriaal te goede.
  • Beide lokale besturen werken samen met zorgband Leie en Schelde, maar stapten op een ander moment in: voor Nazareth in 2020, voor De Pinte in 2024.
  • Cijfers 2026 worden toegelicht.

Exploitatie

Terug naar navigatie - Exploitatie

Ontvangsten en uitgaven die ten minste eenmaal per boekjaar voorkomen (incl. intresten, excl. aflossingen) en alle andere ontvangsten en uitgaven die niet als investering verwerkt worden.

Exploitatieontvangsten

Financiële beleidsruimte

  • In 2026 bedragen de exploitatieontvangsten € 43 383 533.
  • Te verwachten jaarlijkse stijging: + 2%,

[aangestuurd door fiscaliteit, Vlaamse algemene werkingssubsidies]

Exploitatieontvangsten kan je opdelen in 6 ontvangstensoorten:

We benoemen de voornaamste drie:

1. Met 62% zijn de fiscale ontvangsten onze belangrijkste ontvangstenbron, met daarbinnen de aanvullende personenbelasting en onroerende voorheffing die meest van betekenis zijn.

Financiële beleidsruimte
In de horizonnota  wordt het toekomstige fiscale kader beschreven: inclusief de harmonisatie van de belastingstelsels van Nazareth en De Pinte genereert fiscaliteit
 € 26 838 766.

  • aanvullende personenbelasting, (tarief 6,9%):  € 13 735 132
    [€ 587,07 / inwoner (Nazareth-De Pinte)
    Vlaams gemiddelde = 7,17% ;
    Uitzonderlijke ontvangst van 13de en 14de maand creërt piek in 2023 (éénmalig)
    Gelijk, bestaand tarief van 6,9% wordt aangehouden en toegepast op de federale basisbelasting.]

  • onroerende voorheffing, (tarief 787 opcentiemen):  € 11 394 588
    [€ 487,03 / inwoner (Nazareth-De Pinte)
    Vlaams gemiddelde = 898,08 opcentiemen ;

    Gelijkschakelen van opcentiemen, voor De Pinte betekent dit een belastingverlaging van 875 naar 787, vanaf 2024]

  • algemene gemeentebelasting (bedrijven), € 798 398
    [Gezinsbelasting werd afgeschaft in Nazareth, vanaf 2024;
    Harmonisatie bedrijfsbelasting Nazareth-De Pinte resulteert in een jaarlijkse meerontvangst van € 250 000 (raming), vanaf 2025 in nog mee te nemen in volgend meerjarenplan.]

  • overige gemeentebelastingen, € 460 701
    [Gemeenten kunnen om budgettaire, beleidsredenen of uit noodzaak eender welke materie belasten (uitz. niet strijdig met belastingen centrale overheden).
    omvat onder meer: afgifte administratieve stukken (Eid, rijbewijzen, paspoorten, trouwboekjes, ….) tweede verblijven, kosteloos verspreiden ongeadresseerd drukwerk, leegstand, kamers, stedenbouwkundige vergunningen, ambulante handel, …
    Belangrijk beleidsinstrument dat in absolute cijfers een klein deel van onze inkomsten genereert.
    Nazareth-De Pinte zal in 2025 toewerken naar gezamenlijke reglementen.]

  • aanvullende belasting op de motorvoertuigen, € 449 947
    [Federale overheid heft een aanvullende verkeersbelasting van 10% bovenop de verkeersbelasting en maakt deze over aan de lokale besturen.]

2. Werkingssubsidies goed voor € 10 725 671, één kwart van onze ontvangsten.

1. Algemene werkingssubsidies, € 7 716 832 ontvangen we van de Vlaamse overheid als basisfinanciering, zonder oormerk, voor onze lokale werking.

Financiële beleidsruimte
Voor deze ontvangstenbron zijn we sterk afhankelijk van Vlaanderen.

Kans dat een hervorming van het gemeentefonds (hoofdotaties en aanvullende) deel zal uitmaken van de onderhandelingen Vlaamse regering. We wachten af of we al dan niet kunnen rekenen op een structurele verhoging van deze basisfinanciering. 

  • hoofddotatie gemeentefonds, € 4 741 969
    [De hoofddotatie voor onze basisfinanciering groeit jaarlijks met 3,5%.
    Criteria (centrumfunctie (tewerkstelling Prijkels
    ), fiscale armoede (gezinsinkomen ≠), open ruimte (landelijkheid Nazareth), andere sociale elementen): € 213,4 / Nazarener ; € 156,89 / Pintenaar]

  • contingent gesco’s: € 900 725
    [De Vlaamse Regering compenseert met een regularisatiepremie voor gesubsidieerde contractuelen die hun statuut verloren.
    De bedragen per gemeente liggen forfaitair vast: Nazareth € 543 507, De Pinte € 357 218]

  • Vlaamse subsidie responsabiliseringsbijdrage: € 658 686
    [De tussenkomst van Vlaanderen met 50% van de bruto responsabiliseringsbijdrage ligt forfaitair vast (infra personeelsuitgaven).]

  • openruimtefonds: € 610 616
    [Compenseert inspanningen van gemeenten voor het beheer en inrichting van open ruimt, groeit jaarlijks met 3,5% (met plafond = 13% hoofddotatie gemeentefonds), in 2026; Nazareth: € 371 573 , De Pinte € 239 043.]
     
  • aanvullende dotatie van 7 sectorale subsidies: € 407 946
    [gaat over: cultuurbeleid, jeugdbeleid, sportbeleid, flankerend onderwijsbeleid, kinderarmoede, ontwikkelingssamenwerking en integratie;
    De bedragen per gemeente liggen forfaitair vast: Nazareth € 213 048, De Pinte € 194 898.]

  • aanvullende dotatie Elia-compensatie: €  144 762
    [Voor het afschaffen van de Eliataks werden gemeenten forfaitair gecompenseerd: Nazareth: € 193 458 , De Pinte: € 96 067
    Deze compensatie wordt gehalveerd in 2026 en verdwijnt vanaf 2027]



2. Specifieke werkingssubsidies, € 3 008 839  voor opdrachten, dienstverlening, … waarvoor we verantwoording indienen

Financiële beleidsruimte
De meeste specifieke subsidies groeien mee met een index.

De uitrol van het BOA-decreet doet ons vanaf 2026 een belangrijke daling inschrijven (infra).

Daling in 2024 komt voort uit de instap in de zorgband en het wegvallen van de verhoogde terugbetaling equivalent leefloon tijdelijk beschermde Oekraïners.

  • tussenkomst POD Maatschappelijke integratie: € 829 559
    [PODMi staat in voor de terugbetaling van leefloon  en maatschappelijke hulp aan het OCMW (naargelang 55%, 65%, 70%, 100%, GPMI, …)]

  • onderwijs: € 718 838
    [Nazareth-De Pinte richten samen 3 gemeentescholen in en ontvangt van Vlaanderen een werkingsbudget per leerling (naast tussenkomst gesubsidieerd personeel).]

  • kinderopvang 0-3 jaar, kind en gezin: € 514 469
    [De Pinte neemt hierin de regierol op voor De Pinte, Sint-Martens-Latem en Nazareth.
    Subsidies worden toegekend volgens een subsidiegroep: Groepsopvang op gemeenteniveau en voor  gezinsopvang op zorgregio-niveau.
    De ouders betalen een tarief (werkingsontvangst) die gebaseerd is op hun inkomen.
    Nazareth 64,94  plaatsen per 100 kinderen, De Pinte 78,3 plaatsen per 100 kinderen.]

  • sociale maribel: € 273 207
    [is een federale tewerkstellingsmaatregel voor creatie van extra arbeidsplaatsen.
    Door de fusie is een daling van het arbeidsvolume, subsidie realistisch, waardoor betrokken werknemers niet meer bijdragen aan middelen van het openbare Fonds (die subsidies uitbetaalt).
    Het contingent ‘extra tewerkstelling’ ligt per lokaal bestuur vast: Nazareth 4,5 FTE, De Pinte 4 FTE.]


  • buitenschoolse kinderopvang: € 200 000
    [Nazareth blijft dit gemeentelijke organiseren, met maximum 98 erkende plaatsen per locatie (BKO Ter Meeren, BKO Ter Biesten).
    De Pinte droeg haar erkenning voor 84 erkende plaatsen over aan Ferm (BKO ’t Bommeltje), die dit uitbaat voor De Pinte (dienst door derden is een exploitatieuitgave).
    Door het BOA-decreet ontvangt elk lokaal bestuur vanaf 2026 een subsidie om een aanbod van buitenschoolse opvang en activiteiten te realiseren. Voor de financiering wordt de bestaande gesloten enveloppe herverdeeld en dat betekent een daling van € 450 000 naar € 200 000 aan subsidies, vanaf 2026 (reeds opgenomen).]

  • lokaal opvanginitiatief: € 155 811
    [Het OCMW begeleidt asielzoekers en biedt hen een gemeubelde woning met uitrusting aan. Fedasil kent een forfaitair bedrag toe aan OCMW’s om de kosten terug te betalen die verbonden zijn aan de materiële hulp.
    Aantal geconventioneerde LOI-opvangplaatsen: 7 voor Nazareth, 7 voor De Pinte]


  • budgetbegeleiding, schuldbemiddeling, toelage gas-en elektricteitsfonds: € 150 206
    [De dienst schuldenregeling (CSR) Nazareth is erkend als dienst voor schuldbemiddeling, en doet dit voor 4 OCMW’s: Nazareth, De Pinte, Gavere en Sint-Martens-Latem.  Ze helpt huishoudens met betalingsproblemen en hun energieleverancier en ontvangt hiervoor subsidies.]

3. Werkingsontvangsten, € 3 720 552, staat in voor  9% van onze ontvangsten, inclusief met prijssubsidie aan het autonoom gemeentebedrijf Nazareth, € 590 000.

Financiële beleidsruimte
Voor de werking van onze diensten worden retributies, tarieven aangerekend.  We kenden de voorbije jaren sterke prijsstijgingen (inflatie, lonen, infrastructuur, energie, …).
Geen van beide besturen past hierop een automatische indexering toe, waardoor het aandeel werkingsontvangsten verwatert. We moedigen aan om een indexeringsmechanisme (vork, plafond, …) mee te nemen bij het herwerken van onze reglementen.

  • zorgband Leie & Schelde:
    [Beide lokale besturen werken samen met zorgband Leie & Schelde, maar stapten op een ander moment in: voor Nazareth op 01/01/2020, voor De Pinte op 01/01/2024, een verklaring voor de sterke daling in 2024 (ligdagprijs WZC, basistegemoetkoming WZC, serviceflats, poetsdienst, mindermobielencentrale …). 
    Deze diensten wordt door de zorgband uitgebaat (dienst door derden is een exploitatie-uitgave).]

 Exploitatie-uitgaven kan je opdelen in 6 uitgavensoorten

 

We benoemen de voornaamste drie:

1. Met 46% vormen de personeelsuitgaven (bezoldingen, werkgeversbijdrage, mandatarissen, pensioenen, …) de grootste uitgavenpost, € 18 699 286.

Financiële beleidsruimte
Met de fusie zetten we in op de professionalisering van de organisatie en kwaliteitsvolle dienstverlening waarbij de totale loonkost van onze contractuelen en vastbenoemden budgetneutraal blijft (inclusief prestaties door derden (werkingsuitgave).
De voorbije jaren stegen de personeelsuitgaven door de vele indexeringen. Toch is er een dalende trend van de personeelsuitgaven in verhouding met de totale exploitatie-uitgaven.



Desondanks verwachten we een stijging van de personeelsuitgaven,door een progressieve stijging van de responsabiliseringsbijdragen een belangrijke te verwachten toename van gepensioneerde mandatarissen.

 

  • contractuelen en vastbenoemden
    [Opwaardering van E naar D-functies werd in beide besturen gerealiseerd.
    We blijven inzetten op het aanwerven van contractuelen.
    Nazareth-De Pinte telt: vastbenoemden 46 koppen; contractuelen 226 koppen]

  • mandatarissen
    [De fusie wijzigt het aantal leden van het college burgemeester en schepenen en de raadsleden.
    Zij krijgen een vergoeding voor het uitoefenen van hun bestuursactiviteiten.
    We kennen in Nazareth: één burgemeester met 4  schepenen en 21 gemeentraadsleden; in De Pinte: één burgemeester met 4 schepenen en 21 gemeenteraadsleden;
    Nazareth-De Pinte zal één burgemeester met 5 schepenen en 27 gemeenteraadsleden kennen:
    door de bestuurlijke uitdagingen van de fusie is een tijdelijke verhoging van het aantal schepenen mogelijk: eerste bestuursperiode + 2, tweede bestuursperiode + 1).

  • pensioenen
    [De tweede pijler bedraagt 3% op een contracteel brutoloon en wordt beheerd door OFP Prolocus.
    De responabiliseringsbijdrage (vastbenoemden) zal meer dan verdubbelen ten aanzien van vandaag (2024).
    Gepensioneerde mandatarissen: Nazareth x koppen, De Pinte 13 koppen]

  1. Werkingsuitgaven, goed voor € 10 063 237, één kwart van onze uitgaven.
    We maken onderscheid tussen onze organisatiekredieten, die we nodig hebben voor onze dagdagelijkse werking (infrastructuurcontracten (ICT, wegen, gebouwen, …), energie, verzekeringen, lonen, …) en beleidskredieten.

    Financiële beleidsruimte
    In de loop van 2025 maken we nieuwe kredietprognoses. We houden waar mogelijk rekening met de schaalvoordelen van de fusie door kostenreducerend te werken.
    Anderzijds brengt een fusie een aantal uitdagingen met zich mee, al dan niet tijdelijk, die zullen bijkomende werkingsuitgaven vragen.
    We hopen te slagen in de uitdaging waarbij we aan het eind van de volgende legislatuur onze huidige werkingsuitgaven kunnen aanhouden.

  • rol teamchoaches
    [Onze teamcoaches krijgen een cruciale rol om de werkingsuitgaven te analyseren (verdiepingsanalyse).
    Deze kredietoefening zal hen ondersteunen om de organisatieambities van het team correct te formuleren en op zoek te gaan naar schaalvoordelen (kunnen we meer doen met het zelfde, wat moeten we nog blijven doen, waar moet vernieuwing, modernisering aangebracht worden...]

  • overheidsopdrachten
    [Nazareth-De Pinte neemt van rechtswege alle lopende opdrachten van de individuele gemeenten over, met behoud van hun voorwaarden (prijs, looptijd, …). Dat betekent dat niet alle opdrachten vanaf 01/01/2025 zullen hernieuwd zijn en dus niet onmiddellijk schaalvoordelen zullen genereren.]

 

  1. Toegestane werkingssubsidies, € 9 213 308,  eveneens bijna één vierde van onze uitgaven.

    Financiële beleidsruimte
    We verwachten dat door de dotaties en samenwerkingsovereenkomsten het totale aandeel van de toegestane subsidies éénmalig in 2025 zal stijgen met 5%, daarna jaarlijks te indexeren.
  • dotaties, € 4 210 665
    [Jaarlijks komt de gemeente met een dotatie tussen voor de werking van onze politiezone Schelde-Leie, de Hulpverleningszone centrum en de 4 kerkfabrieken.
    In de loop van 2025 maken zij hun meerjarenplan op, waarmee we, na overleg, de nieuwe dotaties inschrijven in ons meerjarenplan.
    Politiezone Schelde-Leie maakte een inhaalbeweging met haar politiekorps (aanwervingen
    ). We ramen dat dit een jaarlijkse verhoging betekent van € 350 000, vanaf 2025.]

  • samenwerkingsovereenkomsten, € 3 861 892
    [Nazareth-De Pinte heeft belangrijke partnerships voor de: ouderenzorg met zorgband Leie&Schelde, ophaling huishoudelijk afval met IVM, uitbating van het recyclagepark met IVM, uitbating van sportpark Moerkensheide met Farys, … . De uitbating van de scholenopvang en buitenschoolse opvang in De Pinte door Ferm wordt betaald met werkingsuitgaven.
    In de loop van 2025 maken onze partnershun meerjarenplan op, waarna we in overleg de nieuwe subsidies inschrijven in ons meerjarenplan. We verwachten een toename.
    De piek heeft te maken met de zorgband: in 2023 voor Nazareth was er na corona (Vlaamse subsidies) een sterke toename in de tussenkomst van werking; in 2024 stapte De Pinte in.]

  • prijssubsidies autonoom gemeentebedrijf, € 590 000
    [Het autonoom gemeentebedrijf Nazareth (AGB) is een dienst opgericht door de gemeente, maar die over een eigen rechtspersoonlijkheid met een publiekrechtelijk statuut beschikt. Ze voert beleidsuitvoerende taken van gemeentelijk belang uit (sport, cultuur, …).
    Haar voordelen zijn: flexibel werken, eigen identiteit, BTW-plicht (financiële voordelen).
    Om tarieven laagdrempelig te houden voor de eindgebruiker kan de gemeente een prijssubsidie aan het AGB betalen.
    Een analyse wordt voorbereid, om in het najaar 2024 een uitbreiding van het AGB met activiteiten, inclusief prijssubsidie, van De Pinte in kaart te brengen.]

  • subsidiereglementen, € 366 351, nominatieve subsidies, € 81 285
    [Subsidiereglementen met duidelijke voorwaarden voor de eindgebruiker zorgt ervoor dat ze samen met ons transparant, doelgericht, met betrokkenheid meewerken aan ons beleid.
    Nominatieve subsidies bieden de eindgebruiker veel vrijheid.
    Daarom adviseren we om middelen van nominatieve subsidies toe te voegen bij de subsidiereglementen (éénvormig en afgestemd.]



Exploitatiesaldo
Het exploitatiesaldo of financieel draagvlak (het verschil tussen de exploitatieontvangsten en -uitgaven)

  • is een belangrijke indicatie voor de autofinancieringsmarge;
  • toont de weerbare capaciteit in de tijd om extra middelen te ontlenen, als nieuwe financieringsbron waarmee we nieuwe beleidsdoelstellingen in exploitatie en investeringen kunnen realiseren.

Financiële beleidsruimte
We verwachten duidelijk een daling van de toekomstige financiële beleidsruimte.
Het sneller stijgen van uitgaven (+3%) dan ontvangsten (+2%) laat het exploitatiesaldo dalen, naar € 3 015 757 in 2026, met als gevolg een inkrimping van de financieringsbron voor onze investeringen.


Investering

Terug naar navigatie - Investering

In tegenstelling tot exploitatie gaan investeringsuitgaven over de (éénmalige) aanschaf, uitbreiding, vernieuwing van duurzame goederen die het lokaal bestuur inzet om de dienstverlening te organiseren.
De voorbereiding, realisatie van investeringen rollen door van de ene legislatuur naar de andere.
Investeringsontvangsten gaan meestal over investeringssubsidies of verkoop van actief.

Investeringsuitgaven

Financiële beleidsruimte
Het parlement heeft op 24 juni 2021 de reductiedoelstelling (55% tegen 2030) en klimaatneutraliteit (2050) wettelijk bindend gemaakt.
De volgende legislatuur zal hiermee moeten rekening houden en dat betekent: versneld investeren in riolering (aquario) en een strategisch vastgoedplan voorbereiden, uitrollen (EPC 2048).  

  • investeringstraject: doelstelling, plannen, overheidsopdracht, verbinteniskredieten, uitvoering
    [Van doelstelling-bepaling tot complete realisatie van een investering, daar gaat een gans traject aan vooraf.
    Om te komen tot de uiteindelijke toewijs van een investering aan een inschrijver, moeten we vooraf in het meerjarenplan de totale verbinteniskredieten inschrijven, ook als de uitvoering de legislatuur overschrijdt.
    Een goede planning helpt om voldoende vooruit te kijken en investeringen voor te bereiden voor een toekomstige legislatuur zodat we de investeringsmotor kunnen laten draaien, passend binnen de BBC-evenwichtscontouren (infra).]
  • top 15 uitgavenkredieten investeringsprogramma 2024-2026: [De financiële nota van ons meerjarenplan toont onze investeringskredieten tot 2026.
    Ons investeringsprogramma 2024-2026 bedraag € 44 177 357 .]

  • riolering (Aquario)
    [De Aquariorapportering van 3 juli 2024 geeft de investeringsplannen zuivering op lange termijn weer. 
    Het behalen van de Europese reductiedoelstelling en de reeds lopende vervangingsinvesteringen resulteren in een bijkomende gemeentelijke tussenkomst, die ons toekomstig meerjarenplan sterk onder druk zet. Om te komen tot een haalbaar, evenwichtig en gedragen meerjarenplan, zullen we deze rioleringsinvesteringen moeten bijsturen, prioriteren. De huidige prognoses vragen van Nazarzeth-De Pinte een bijkomende tussenkomst (2027-2031) van € 5 221 580.
    Uitvoeringsgraad riolering: Nazareth 70,34%, De Pinte 89,57%, gemiddelde Vlaams gewest 88,06%
    Zuiveringsgraad riolering: Nazareth 69,81%, De Pinte 89,56%, gemiddelde Vlaamse gewest 86,03%.]
  • digitaliseren in een nieuwe toekomst [Groeien naar slagkrachtige toekomst betekent dat we moeten investeren in een digitale toekomst. Voor Nazarethe-De Pinte betekent dit starten met een digitaliseringsstrategie, die de kwaliteit ten goede komt.]

 

Financiële schulden

Terug naar navigatie - Financiële schulden

Financiële schulden gaat over leningen, leasings en soortgelijke overeenkomsten die aangegaan worden in functie van de liquiditeitspositie (niet projectmatig) en binnen de evenwichtscontouren (infra).
De uitstaande resterende financiële schuld (inclusief nog aan te gane leningen)

Financiële beleidsruimte
De autofinancieringsmarge (infra) toont of we onze financiële schulden (intresten, aflossingen) kunnen terugbetalen.
Het opnemen van schuld is recht evenredig met de uitvoeringsgraad van investeringen.

  • recreatiegronden
    [Met oog op het behouden van open ruimte werd in 2023 de aankoop van recreatiegronden ter hoogte van de sportsite gerealiseerd. De betaling van 2 000 000 euro wordt gesrpeid over 10 jaar.]

  • Fluvius, licht-als-een dienst
    [In 2020 droeg Nazareth de openbare verlichting over aan Fluvius in ruil voor cash en aandelen. Licht-als-een-dienst betekent dat de openbare verlichting omgebouwd wordt naar leds tegen 2030. Om de ambities tijdig te realiseren wordt bijkomende financiering gevraagd en brengt de overdracht een verlaagd dividend met zich mee.
    De Pinte had al een hoge verleddingsgraad en stapte niet in. Ze bleef via haar meerjarenplan voldoende middelen voor de verdere verledding voorzien. We bestuderen In 2025 een eventuele overstap naar Fluvius.]

  • sportpark Moerkensheide
    [Via de inbreng van een gebruiksrecht verzorgt Farys de actieve exploitatie onder BTW-stelsel voor het lokaal sport- en recreatiebeleid op de site van Moerkensheide.
    De jaarlijkse werking wordt afgerekend via een toegestane werkingssubsidie (supra).
    De investeringen worden met een leasing (schuld: De Pinte betaalt aan Farys) gefinancierd. Vanaf 2020 maakte De Pinte de keuze om alle investeringen 100% voor te financieren. Daarom wordt, voor hetzelfde bedrag als de leasing, een toegestane lening (vordering: Farys betaalt aan De Pinte) voorzien, wat op schuldniveau een 0-operatie betekent.]

  • totale financiële schuld (leasing, lening, …)
    [Door de fusie neemt de Vlaamse overheid een deel van de uitstaande schuld over, ten bedrage van € 4 610 800, die onder de vorm van terugbetaling aflossingen, jaarlijks tot einde looptijd, in ons meerjarenplan zal verwerkt worden (reeds gebeurd in 2024, 2025 en 2026).
    In ons meerjarenplan werd voor de periode 2024-2026 nieuwe bancaire leningen voorzien voor € 16 700 000, die we enkel aangaan indien onze liquiditeitspositie ontoereikend zou worden.
    Hypothetisch kent Nazareth-De Pinte in 2026 een totale uitstaande schuld van € 30 478 754.
    Vlaams gemiddelde (2022): € 1 260,46  / inwoner; Nazareth-De Pinte (2022): € 1 158,23 / inwoner.]


 

Evenwichtsnorm: beschikbaar budgettair resultaat (BBR) en autofinancieringsmarge (AFM)

Terug naar navigatie - Evenwichtsnorm: beschikbaar budgettair resultaat (BBR) en autofinancieringsmarge (AFM)

Onze ramingen, prognoses verwerken we in een meerjarenplan en dit moet voldoen aan de volgende evenwichtsnormen:

  • een jaarlijks positief BBR (toestandsevenwicht).
    Dit kengetal toont dat er in 2024 er voor € 4 227 231 aan budgettaire middelen zijn en vormt de start van ons volgend meerjarenplan (eind = nieuw begin).
    We zien een dalende trend, wat kan resulteren in het aangaan van financiële schulden als financieringsbron voor onze investeringen, wat niet grenzeloos is.

  • een positieve AFM in het laatste boekjaar van het meerjarenplan (structureel evenwicht).
    De AFM wordt berekend als exploitatiesaldo (supra) minus aflossingen en toont of we in staat zijn om onze schulden terug te betalen.
    Of anders, een positieve autofinancieringsmarge toont wat er nog gerealiseerd kan worden: een extra investering, een nieuwe financiering of extra beleidskredieten voor onze werking.
    AFM is een structureel evenwicht, dit wil zeggen dat we het aangaan van schulden moeten afwegen door te kijken naar de evolutie van dit kengetal en niet op basis van dat een sterk positief jaar.
    De AFM dient tevens als schokbreker om eventuele budgettaire klappen (2021, corona en 2022, energiecrisis) op te vangen en is daarom voldoende ruim.

Financiële beleidsruimte
De evolutie toont een halvering van onze eigen middelen en een dalende autofinancieringsmarge (mogelijkheid om meer vreemd vermogen (leningen) aan te trekken).
We benoemden een aantal uitdagingen, onder meer de onbekende richting waarmee onze basisfinanciering (gemeentefonds) kan evolueren, de progressief stijgende responsabiliseringsbijdrage, de stijgende toegestane werkingssubsidies (politiezone), de dalende financiële buffer, de reductiedoelstellingen binnen Aquario, het verder uitvoeren van investeringsverbintenissen, …, die meer budgettaire middelen van ons volgend meerjarenplan zullen vragen.

Met welke ‘vrije beleidskredieten’ de nieuwe beleidsploeg richting kan geven, zal afhankelijk zijn van de impact van deze uitdagingen op onze totale beleidsruimte.
Deze zal, rekening houdend met de nieuwe beleidskeuzes, berekend worden in het volgende meerjarenplan.
Het stellen van realistische en haalbare doelstellingen (middelen, tijdsgebonden) is een alvast concrete besparing.