Mobiliteit is een heet hangijzer. Dit bleek zowel uit de resultaten van de enquête ‘Zegget ne keer’ als tijdens de gespreksgroepen ‘Zegget met maten’.
Algemeen is er vraag naar meer voet- en fietspaden, veiliger fietsoversteekplaatsen, veiliger schoolomgevingen en meer snelheidscontroles …
In 2020 maken we een nieuw mobiliteitsplan waarin uitgebreide aandacht zal gaan naar zowel voetgangers als fietsers.
Voorrang geven aan voetgangers en fietsers (plan PB1-01)
Het mobiliteitsbeleid sluit nauw aan bij het ruimtelijk beleid. Bij kernversterking en het streven naar een samenhangend kwalitatief ruimtelijk geheel hoort een nieuwe visie op het functioneren van de centrale as. Deze wordt omgevormd naar een groene boulevard die de dorpskernen van Nazareth en Eke verbindt. Het wordt een aangename weg waar voetgangers en fietsers ruimte krijgen binnen een groene omgeving (actie PB1-01-01).
Meer in het algemeen blijft de realisatie van bijkomende fiets- en voetpaden een belangrijke prioriteit (actie PB1-01-02). Vanaf 2021, na de goedkeuring van het mobiliteitsplan, is hiervoor jaarlijks een specifiek investeringsbudget van € 75.000 voorzien. Bij het mobiliteitsplan hoort immers een vernieuwd fietsbeleidsplan wat een projectmatige en doelgerichte aanpak garandeert.
Verder investeren we in veilige oversteekplaatsen voor fietsen, fietssuggestiestroken waar nodig en vooral bijkomende fietspaden in het kader van het ruilverkavelingsproject Schelde-Leie.
Meer nadruk op fietsen betekent ook dat extra plaats moet voorzien worden om deze te stallen. In 2020 maken we een inventaris waar fietsparkeerplaatsen en oplaadpunten voor elektrische fietsen moeten komen. Stapsgewijs komt over de gehele legislatuur deze realisatie aan bod. Jaarlijks is hiervoor een bedrag van € 10.000 ingeschreven (actie PB1-01-03).
Tegen 1 januari 2024 wordt al deze informatie gebundeld in een specifieke voetgangers- en fietskaart voor Nazareth (actie PB1-01-04). Samen met een overzicht van het trage wegennetwerk en van veilige voet- en fietspaden geven we er tips om zich veilig en duurzaam te verplaatsen.
Binnen dit algemene voetgangers- en fietsersbeleid krijgt de duurzame verplaatsing van en naar school een bijzondere plaats (actie PB1-01-05). We creëren een autoluwe schoolomgeving, we voeren een Strap-app in waarbij kinderen via een app en beloningssysteem worden gestimuleerd om te voet of met de fiets naar de school of vereniging te gaan, we onderzoeken de organisatie van een stap-en of fietspool…
Voorrang geven aan het openbaar vervoer (plan PB1-02)
Het lokaal bestuur neemt initiatieven om het openbaar vervoer te bevorderen onder meer door de halteplaatsomgevingen te verbeteren. Zo staat een verdere uitbreiding van de parking aan het station op het programma (actie PB1-02-01).
Tevens onderzoeken we om zelf eigen gemeenschappelijk vervoer te organiseren, zoals bijvoorbeeld een shuttlebus naar de wekelijkse markt (actie PB1-01-03).
Maar voor verdere zaken van openbaar vervoer is het lokaal bestuur afhankelijk van andere partners en overheden. In samenspraak met NMBS en De Lijn zoeken we oplossingen om het aanbod openbaar vervoer uit te breiden en te versterken (actie PB1-01-02).
Met de inwerkingtreding van het decreet basisbereikbaarheid in 2019 is de wijze hoe het lokale mobiliteitsbeleid vorm krijgt, drastisch gewijzigd. Door het nieuw decreet verschuift de focus van aanbod-gestuurde basismobiliteit naar vraag-gestuurde basisbereikbaarheid. Tevens is de vervoerregioraad ingevoerd waarin verschillende mobiliteitsactoren met elkaar overleggen: de lokale besturen, de NMBS, De Lijn, het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, het Agentschap Wegen en Verkeer… Nazareth behoort tot de vervoerregio Gent. Deze zal een regionale mobiliteitsvisie en een geïntegreerd vervoersregioplan uitwerken.