Het lokaal bestuur: inspireren door het goede voorbeeld te geven

Globale evaluatie

Terug naar navigatie - Globale evaluatie

Na een uitgebreid vooronderzoek, beslisten de gemeente De Pinte en Nazareth op 19 december 2023 tot vrijwillige samenvoeging over te gaan.

Door op 1 januari 2025 te fusioneren tot een gemeente van ruim 23.000 inwoners kiezen we ervoor om de toekomstige uitdagingen samen aan te gaan. Fuseren is geen doelstelling op zich maar gaat vooral over het versterken van de bestuurskracht m.a.w. het beter bereiken van de vooropgestelde doelen, beschikken over een sterkere organisatie en een betere dienstverlening. In onze nieuwe gemeente willen we kwaliteitsvolle dienstverlening, dichtbij de inwoners, centraal stellen. 

 

Wat realiseerden we nog in 2023?

  • Op het gebied van HRM  besteden we extra aandacht aan het welzijn van medewerkers in het kader van de fusie.
  • We zetten verder in op het goed informeren van inwoners en op  duidelijk en begrijpbaar communiceren: uit de gemeentemonitor blijkt dat we hiermee  in de top-drie staan van de Vlaamse gemeenten.
  • We migreerden onze servers naar een datacenter ('cloud').
  • In 2023 hebben we een grote informatie- en sensibiliseringscampagne opgezet met als thema 'Ademruimte: samen voor een gezonde leefomgeving'.
  • We voerden een sociale toets uit van onze reglementen.

Een positieve organisatie: iedereen is fier en betrokken, iedereen werkt samen, iedereen is nodig

Actieplannen

Terug naar navigatie - Actieplannen

PE1-01 Ons HRM-beleid: iedereen is nodig en weet zich gewaardeerd

Terug naar navigatie - PE1-01 Ons HRM-beleid: iedereen is nodig en weet zich gewaardeerd

Ons plan

Om een kwaliteitsvolle hulp- en dienstverlening te realiseren, zijn er voldoende en gekwalificeerde medewerkers nodig. Dit realiseren we door ons te profileren als een aantrekkelijk werkgever, zowel bij werving als selectie als in het retentiebeleid. Door een strategisch VTO-beleid investeren we in permanente kennisontwikkeling.

Stand van zaken

Het lokaal bestuur als aantrekkelijke werkgever

  • Om ons te profileren als een aantrekkelijke werkgever hebben we de focus gelegd op het verbeteren van de candidate journey: de beleving van kandidaten binnen werving en selectie. Dit omvat onder meer het verkorten van de selectieprocedures binnen de wettelijke grenzen en het onderhouden van vlot en nauw contact met kandidaten.
  • In het kader van het onthaalbeleid werkten we verder aan het e-learningproject voor nieuwe medewerkers.
  • In 2023 is het geïntegreerd softwarepakket ter ondersteuning van de volledige HRM-werking volledig geïmplementeerd. Deze tool is essentieel voor het beheren van ons personeelsbestand. Door hierop in te zetten, stelt het ons beter in staat om de prestaties en ontwikkeling van onze medewerkers op te volgen en te ondersteunen.
    Deze maatregelen hebben een positieve impact op de retentie van medewerkers. Zo hadden we in 2023 minder uitstroom dan de voorbije jaren.
  • Onze inspanningen om steeds verder te streven naar efficiëntie hebben geleid tot een versterking van onze HR-praktijken binnen het lokaal bestuur, waardoor we erin slagen onze medewerkers beter te ondersteunen, te ontwikkelen en te behouden. We streven naar voortdurende verbetering en groei, met als doel het versterken en veerkrachtiger maken van ons bestuur. Dit blijft een uitdaging, zeker in het fusieproces met de gemeente De Pinte.

Werk maken van leren

Als lokaal bestuur is het belangrijk om in te spelen op veranderingen in de maatschappij en technologie. Medewerkers krijgen kansen om zich voor te bereiden of aan te passen aan die veranderingen, door middel van up-to-date trainingen en opleidingen. 

  • In 2023 organiseerden we een bevraging in de organisatie om opleidingsbehoeften te identificeren en  hier nog concreter mee aan de slag te gaan, zodat trainingen en cursussen gericht kunnen worden ingezet om specifieke vaardigheden of kennisgebieden te verbeteren.
  • We stimuleren een positieve leercultuur. Medewerkers worden aangemoedigd om kennis en ervaring te delen, feedback te geven en van elkaar te leren. 

Tijdspad en mijlpalen MJP 2020-2025

  • Kader telewerk - gerealiseerd 2020
  • Kaderuitzendarbeid - gerealiseerd 2020
  • Aanwervingskanalen optimaliseren - gerealiseerd  2020
  • Onthaalbeleid stroomlijnen en het uitwerken van een 'on boarding - traject' (2020-2023)
  • Geïntegreerd HRM-softwarepakket (2020-2023)
  • Het ontwikkelen van eigen e-learning platform (vanaf 2021)
  • Evaluatie en herziening organogram - gerealiseerd 2021
  • Opleiding specifiek voor leidinggevenden - gerealiseerd 2022

Wat kost het

  • Op de actie PE1-01-01 worden de uitgaven geboekt i.v.m. werving en selectie;
  • De ontvangsten en uitgaven i.v.m. vormingen en opleidingen zijn voorzien op de actie PE1-02-02.
Actieplan PE1-01 Eindkrediet 2023 Ontvangsten Eindkrediet 2023 Uitgaven Rekening 2023 Ontvangsten Rekening 2023 Uitgaven
Gemeente & OCMW
Exploitatie
PE1-01-01 De juiste persoon op de juiste plaats 0 32.000 0 18.048
PE1-01-02 Werk maken van leren: naar een strategisch VTO-beleid 0 50.500 0 37.413
Totaal Exploitatie 0 82.500 0 55.461
Totaal Gemeente & OCMW 0 82.500 0 55.461

PE1-02 Proactief, positief en toegankelijk communiceren

Terug naar navigatie - PE1-02 Proactief, positief en toegankelijk communiceren

Ons plan

De communicatie van het lokaal bestuur moet bijdragen aan alle strategische en operationele doelstellingen. In het permanent en proactief communiceren over beslissingen en realisaties, willen we de nadruk leggen op positieve taal en beelden, zodat iedereen (beleid, inwoners; medewerkers) zich betrokken voelt bij het lokaal bestuur en haar werking. Toegankelijke communicatie is hiervoor een noodzakelijke voorwaarde.

Stand van zaken

Positieve taal en beelden

  • Het communicatieteam heeft een vlotte workflow ontwikkeld, waardoor de communicatiewerking gegarandeerd is bij onverwachte afwezigheden. Het contentplan is daarbij de belangrijkste tool en is raadpleegbaar door alle collega's. Het is een overzicht van de dagelijkse werking, met name alle communicatieacties die door het communicatieteam uitgevoerd worden.
  • Voor het promodrukwerk heeft een grafisch ontwerper onze huisstijl vernieuwd en Adobe-sjablonen gemaakt. Door die te gebruiken voor onze affiches, flyers, uitnodigingen en brochures, zijn onze communicatiemiddelen beter herkenbaar en kwaliteitsvol, en kunnen we ze sneller maken. 
  • Het communicatieteam gaf interne opleidingen over heldere taal (maart) en fotografie (juni-september) en ook een toolbox fotografie aan de technische teams (maart).  We krijgen regelmatig foto’s van team openbare werken om de inwoners te tonen hoe we de openbare weg onderhouden.
  • Uit de gemeentemonitor van 2023 blijkt dat onze inwoners zich goed geïnformeerd voelen en dat onze communicatie duidelijk en begrijpbaar is: hiermee staan we in de top-drie van de Vlaamse gemeenten.

 

Tevredenheid over communicatiegemeentebestuur, survey gemeentemonitor 2023

Helder en doelgericht communiceren

  • De bestaande flyers van het sociaal huis en de bib zijn vernieuwd qua tekst en vormgeving, waardoor ze duidelijker begrijpbaar zijn. De vacaturetekst voor BKO-begeleiders is herschreven in toegankelijke en concrete taal.
  • In overleg met de scholen en met de collega’s werken we aan een workflow om regelmatig activiteiten aan te kondigen via een scholenflyer. Dit ontwikkelen we verder in  2024.

Tijdspad en mijlpalen MJP 2020-2025

  • Film over Nazareth (2020-2021) - gerealiseerd 2021
  • Strategische communicatieplanning (2021 - 2022) - gerealiseerd 2022

Wat kost het

  • De film over Nazareth kostte 4.599 euro, voor het overige zijn er binnen het prioritair beleid geen budgetten aan deze actie gekoppeld.

Zegget ne keer: van participatie tot cocreatie

Actieplannen

Terug naar navigatie - Actieplannen

PE2-01 De volledige participatieladder voor iedereen: burgers, wijken, adviesraden, raadsleden

Terug naar navigatie - PE2-01 De volledige participatieladder voor iedereen: burgers, wijken, adviesraden, raadsleden

Ons plan

Via de opmaak van een participatiekader zal participatie structureel verankerd worden in de organisatie. Een bijzondere vorm van participatie is de betrokkenheid van de raadsleden: we zoeken naar werkvormen waarbij de raad een forum van echt maatschappelijk debat kan worden

Stand van zaken

In 2023 hadden onze participatie-initiatieven voornamelijk betrekking op de fusie met de gemeente De Pinte. De rode draad doorheen het gehele traject is participatie: we gaan samen op weg. De raadsleden van beide gemeenten, inwoners, medewerkers, adviesraden … betrekken we bij de belangrijke keuzes die we moeten maken.

Ook bij de verdere stappen in 2024 blijven we hierop inzetten en nodigen we iedereen uit om de nieuwe fusiegemeente mee vorm te geven.

Participatie - algemeen

  • In januari gingen informatieavonden door voor inwoners van beide gemeenten.
  •  In april organiseerden we een uitgebreide participatieronde m.b.t. de mogelijke voor- en nadelen van een fusie. Hierbij betrokken we  zowel raadsleden, inwoners, medewerkers, adviesraden, ...
  • In het najaar kozen we een nieuwe naam voor de gemeente op basis van een inspraaktraject met inwoners.
  • Als voorbereiding op de invoering van een nieuw dienstverleningsmodel, bevroegen we inwoners via een digitale enquête. Tevens gingen er participatieavonden door waarbij, onder begeleiding van een extern bureau, werd nagedacht over dienstverlening aan de hand van persona's.

Participatie dienstverlening aan de hand van persona's

Participatie van de gemeenteraad

In de aanloop naar de definitieve beslissing over de fusie, zijn er verschillende gemeenschappelijke gemeenteraadscommissies doorgegaan samen met raadsleden van De Pinte. 

  • In het voorjaar organiseerden we een actuaforum m.b.t. voor en nadelen van de fusie op basis van de profielfoto die werd gemaakt van de lokale besturen van De Pinte en Nazareth.
  • In het najaar is tijdens een informatieavond door ABB toelichting gegeven over de decretale bepaling m.b.t. vrijwillige samenvoeging van gemeenten. Tevens werd een toelichting gegeven door de twee betrokken intercommunales m.b.t. keuze van intercommunale gas en elektriciteit. 
  • In de aanloop naar de definitieve beslissing zijn er verschillende 'rode werven' naar voren geschoven, die ter discussie zijn voorgelegd aan raadsleden. Het ging hier onder meer over:
    • de organisatie van het recyclagepark
    • het woonzorgcentrum
    • het nieuwe dienstverleningsmodel en de rol van het gemeentehuis en sociaal huis
    • de organisatie van kinderopvang voor 0 tot 3 jaar.

Tijdspad en mijlpalen MJP 2020-2025

  • Ondertekening engagementsverklaring 'participatie van raadsleden' - gerealiseerd 2020
  • Actuaforum - gerealiseerd 2020, wordt jaarlijks hernomen
  • Kader en reglement voor participatie - gerealiseerd 2022
  • Begrotingsapp - gerealiseerd 2021
  • Participatie inzake de fusie (2023-2024)

Wat kost het

  • We voorzien jaarlijks krediet voor algemene participatie-initiatieven
Actieplan PE2-01 Eindkrediet 2023 Ontvangsten Eindkrediet 2023 Uitgaven Rekening 2023 Ontvangsten Rekening 2023 Uitgaven
Gemeente & OCMW
Exploitatie
PE2-01-01 Een kader voor participatie opmaken tegen 1 januari 2022. 0 1.000 0 767
Totaal Exploitatie 0 1.000 0 767
Totaal Gemeente & OCMW 0 1.000 0 767

PE2-02 Een groen, veilig, net en warm Nazareth als een verantwoordelijkheid van iedereen

Terug naar navigatie - PE2-02 Een groen, veilig, net en warm Nazareth als een verantwoordelijkheid van iedereen

Ons plan

Participatie betekent ook dat er een deel van de verantwoordelijkheid bij inwoners komt te liggen. Als lokaal bestuur willen we bewust communiceren over positieve initiatieven en acties van inwoners, zodat met inspirerende voorbeelden wordt aangetoond dat we naast ‘zeggen’ ook dingen ‘doen’. Er wordt onderzocht of het organiseren van overleg op het niveau van wijken of buurten hieraan kan bijdragen.

Stand van zaken

Inspireren met positieve voorbeelden van inwoners

Als lokaal bestuur willen we bewust communiceren over positieve initiatieven en acties van inwoners, zodat met inspirerende voorbeelden wordt aangetoond dat we naast ‘zeggen’ ook dingen ‘doen’. Dit vertaalt zich in kleine acties door de verschillende teams gedurende het hele jaar.

Wijkoverleg

Deze actie zullen we opstarten samen met de buurtwerking (zie actieplan PD3-04).

Tijdspad en mijlpalen MJP 2020-2025

  • Communiceren via storytelling (vanaf 2020)
  • Wijkoverleg in de Wijk Landuit-Schelde - pilootproject (vanaf 2022/2023) - zie project 'Zorgzame buurten' (actieplan PD3-04)

Wat kost het

Sinds 2023 zijn er er geen aparte kredieten meer voorzien voor wijkoverleg, dit nemen we op bij de buurtwerking en de organisatie van dienstverleningsantennes.

De hulp- en dienstverlening: rechtlijnig en betrokken

Actieplannen

Terug naar navigatie - Actieplannen

PE3-01 Ontwikkelen en implementeren van een nieuw dienstverleningsmodel: op maat en voor iedereen

Terug naar navigatie - PE3-01 Ontwikkelen en implementeren van een nieuw dienstverleningsmodel: op maat en voor iedereen

Ons plan

Het huidig dienstverleningsmodel, dat voornamelijk aanbod-gestuurd is, is aan evaluatie en bijsturing toe. Vertrekkend vanuit een aantal basisprincipes zoals bereikbaarheid (zowel in ruimte als tijd), laagdrempeligheid, integriteit, flexibiliteit … creëren we een nieuw vraag-gestuurd dienstverleningsmodel, op maat en voor iedereen toegankelijk. Dit vraagt een evenwichtsoefening tussen de noden en behoeften van inwoners en wat voor de organisatie efficiënt en haalbaar is Het nieuwe dienstverleningsconcept zal vorm krijgen in een vernieuwd gemeentehuis.

Stand van zaken

Onderzoek naar een mogelijke fusie met de gemeente De Pinte

Aan de beslissing tot de fusie met de gemeente De Pinte ging een uitgebreid participatietraject vooraf (zie actieplan PE2-01). Dit resulteerde in een visienota 'Horizon Nazareth-De Pinte' waarin de uitgangspunten en de krijtlijnen het toekomstig en lokaal bestuur zijn vastgelegd, met als volgende dimensies:

  1. Verbonden en verweven
  2. Een fusie op mensenmaat
  3. Nabije en klantgericht dienstverleing
  4. Slagkrachtig en ambitieus de toekomst voorbereiden.

De principiële beslissing tot samenvoeging is genomen in juni 2023, de definitieve beslissing volgde in december 2023.  In 2024 bereiden we de fusie verder voor.

Dienstverleningsmodel

We bouwden het dienstverleningsmodel verder uit.

  • Mijn Burgerprofiel:
    • we implementeerden de Nazareth-versie van de 'Mijn Burgerprofiel App': deze ging online in juni 2023.
    • we informeerden inwoners over de mogelijkheden van 'Mijn Burgerprofiel', onder meer via opleidingen in het kader van digitale inclusie.
  • In de tweede helft van 2023 starten we met een werf 'dienstverleningsmodel' in het kader van de fusie met De Pinte: verdere stappen worden gezet met het oog op  het realiseren van dienstverlening in de nieuwe fusiegemeente. Daarom zijn ook een aantal zaken uitgesteld zoals bijvoorbeeld het koppelen van onze applicaties aan de afsprakenmodule van Mijn Burgerprofiel,  het verzenden van documenten via MAGDA-documentendienst, ...

Herinrichting site gemeentehuis en renovatie Sociaal Huis

In 2022 keurden we een vlekkenplan goed voor de volledige site van het gemeentehuis. Als eerste uitvoeringsdossier kozen we voor de renovatie en de uitbreiding van het Sociaal Huis.

  • De ontwerpplannen zijn begin 2023 afgewerkt, in mei is de omgevingsvergunning afgeleverd. 
  • In augustus startten we de procedure voor uitvoering op, in november gebeurde de toewijzing.
  • De werken  starten vanaf februari 2024 en zullen duren tot begin 2025. In afwachting van realisatie nemen de medewerkers van het Sociaal Huis tijdelijk hun intrek in het Burgerlijk Godshuis.

Tijdspad en mijlpalen MJP 2020-2025

  • Dienstverleningsmodel:
    • kader bereikbaarheid - gerealiseerd 2020
    • start onthaalteam - gerealiseerd 2020
    • productcatalogus - gerealiseerd 2021
    • afsprakensoftware - gerealiseerd 2021
    • aansluitingen en integraties  Mijn Burgerprofiel en Magda documentendienst (2021-2023)
  • Site gemeentehuis
    • opmaak visienota - gerealiseerd 2021
    • aanstellen architect - gerealiseerd 2022
    • globaal ontwerp en bepaling fasering -gerealiseerd 2022
    • uitvoering eerste herinrichtingsdossier: renovatie Sociaal Huis (2023-2024)
  • Renovatie Sociaal Huis
    • opmaak ontwerp - gerealiseerd 2023
    • aanstellen aannemer- gerealiseerd 2023
    • uitvoering (2024 - 2025)
  • Fusie De Pinte en Nazareth (2023-2025)
    • Principiële beslissing - juni 2023
    • Definitieve beslissing - december 2023

Wat kost het

  • Op de actie PE3-01-01 boeken we uitgaven en ontvangsten t i.v.m. het nieuwe dienstverleningsmodel - de ontvangsten hebben betrekking op de verkoop van BEEGO-cheques. Licentiekosten voor software zijn geboekt op het gelijkblijvend beleid (GB8-01-03).
  • In 2023 is 64.981 euro besteed aan ontwerpkosten voor de renovatie van het Sociaal Huis (actie PE3-01-03)
  • Ontvangsten en uitgaven i.v.m. onderzoek naar de fusie met de gemeente De Pinte zijn in 2023 geboekt onder het gelijkblijvend (GB1-01-03).
Actieplan PE3-01 Eindkrediet 2023 Ontvangsten Eindkrediet 2023 Uitgaven Rekening 2023 Ontvangsten Rekening 2023 Uitgaven
Gemeente & OCMW
Exploitatie
PE3-01-01 Ontwikkelen van een nieuw dienstverleningsmodel 0 4.200 80 968
Totaal Exploitatie 0 4.200 80 968
Investering
PE3-01-02 De site van het gemeentehuis herinrichten 0 0 0 0
PE3-01-03 Het Sociaal Huis renoveren en uitbreiden 0 65.000 0 64.981
Totaal Investering 0 65.000 0 64.981
Totaal Gemeente & OCMW 0 69.200 80 65.949

PE3-02 Tegen 2025 is Nazareth een papierloze en cashloze organisatie

Terug naar navigatie - PE3-02 Tegen 2025 is Nazareth een papierloze en cashloze organisatie

Ons plan

Nauw samenhangend met het nieuwe dienstverleningsmodel, is de doorgedreven digitalisering van de organisatie. Digitalisering van de werking betekent dat processen efficiënter verlopen en dat er een vlottere gegevensuitwisseling is tussen de verschillende diensten. Digitalisering van de dienstverlening speelt in op de noden van de moderne burger die veel zaken reeds via digitale weg regelt (bank, vakantie, …). Digitale dienstverlening is echter slechts één van de pijlers van het nieuwe dienstverleningsmodel. Daarnaast blijven andere kanalen belangrijk, zoals de loketfunctie, het werken op afspraak, … . Om dit vorm te geven zal er een strategische visie op ICT worden uitgewerkt:

Stand van zaken

Digitaal (samen)werken

In 2021 stelden we een strategische visie op ICT en een bijhorend actieplan op. We voeren deze strategie uit  aan de hand van volgende speerpunten:

  • Informatie digitaal delen: het verhogen van kennis en competenties:
    • Intranet: de implementatie van het nieuwe intranet (voorbereid en gestart in 2022) is afgerond. Door gebruik te maken van een Sharepointsite kan informatie gemakkelijker toegevoegd en gewijzigd worden. De opzet laat ook meer interactie toe met alle medewerkers, ook deze van de buitendiensten die geen gebruik maken van een PC, maar wel van smartphone en/of tablet.
    • We deden onderzoek naar meest geschikte tool voor elke medewerker ('ieder beschikt over het meest geschikte device voor zijn functie')
  • Beter digitaal communiceren: de verschillende digitale communicatiemiddelen optimaal inzetten:
    • We maakten een kader op 'Teams en Outlook: welk communicatiemiddel gebruik je het best' en communiceerden dit aan medewerkers
  • Digitaal informatie bewaren: informatie wordt steeds minder op papier bewaard, hoe organiseren we ons digitaal?
    • We werken verder aan een Sharepointomgeving op om onze documenten efficiënter en effectiever te bewaren. Onder meer de documenten m.b.t. organisatiebeheersing werden hierin opgenomen
    • We implementeerden een nieuw softwarepakket (TOPdesk) met het oog op meldingenbeheer, patrimoniumbeheer en middelenmanagement (zie ook de actie i.v.m. duurzaam bouwen en verbouwen)
    • In het najaar bereidden we eveneens de integratie van de verschillende softwarepakketten voor de nieuwe fusiegemeente voor.

Informatieveiligheid

In 2023 dienden  we onze serverstructuur volledig te vernieuwen. We maakten de oefening of we de servers ter plaatse houden ('on premise') of dat we kiezen voor een datacenter ('cloud'). Na onderzoek, kozen we voor cloudmigratie omwille van volgende redenen:

  • Er is een hogere mate van beveiliging mogelijk.
  • Het is een technisch betere oplossing in het licht van de  fusie met De Pinte.
  • Ten opzichte van een aantal jaren terug, is de kost van cloudserver gedaald en is de financiële impact vergelijkbaar.

De implementatie van de cloudserver startte eind 2023 en is begin 2024 afgerond.

Papierloze en cashloze organisatie

De QR-code en betaallink is in 2023 verschenen op elke factuur an aanslagbiljet van het lokaal bestuur. De klant gebruikte meer dan 4300 keer de QR-code als betaalmiddel.
De cashloze organisatie is ondertussen volledig ingeburgerd. Het aantal cash betalingen is quasi nihil en beperkt zich tot noodsituaties.
Alle facturen worden per mail verstuurd naar onze klanten. De aanslagbiljetten blijven vooralsnog op papier gezien technische beperkingen.

Tijdspad en mijlpalen MJP 2020-2025

  • Strategische visie op ICT - gerealiseerd 2021
  • Bedrijfscontinuïteitsplan - gerealiseerd 2022
  • Cashloze organisatie - gerealiseerd 2020
  • Digitale facturatie - gerealiseerd 2022
  • Migratie naar datacenter - gerealiseerd 2024

Wat kost het

  • We hadden 127.500 euro investeringskosten voorzien voor de vernieuwing van de serverinfrastructuur, inclusief de uitbouw van een disaster recovery lokaal in het muziekfiliaal. Door de keuze voor een datacenter blijft de investeringskost beperkt, maar zullen de exploitatiekosten stijgen vanaf 2024 (actie PE3-02-03)

 

Actieplan PE3-02 Eindkrediet 2023 Ontvangsten Eindkrediet 2023 Uitgaven Rekening 2023 Ontvangsten Rekening 2023 Uitgaven
Gemeente & OCMW
Exploitatie
PE3-02-04 Digitaal (samen) werken 0 0 0 0
Totaal Exploitatie 0 0 0 0
Investering
PE3-02-03 Disaster recovery lokaal in het muziekfiliaal 0 0 0 0
PE3-02-04 Digitaal (samen) werken 0 3.250 0 3.228
Totaal Investering 0 3.250 0 3.228
Totaal Gemeente & OCMW 0 3.250 0 3.228

PE3-03 Organisatiebeheersing en - ontwikkeling: integraal en lean

Terug naar navigatie - PE3-03 Organisatiebeheersing en - ontwikkeling: integraal en lean

Ons plan

De raad keurde op 4 november 2019 het kader voor het organisatiebeheersingssysteem goed. De organisatiebeheersing wordt zowel organisatie-breed als op afdelingsniveau georganiseerd. Organisatie-breed ligt de focus op de ondersteunende en managementprocessen. Op afdelingsniveau ligt het accent vooral op de kernprocessen. Bij het vastleggen van de processen gaan we uit van het zo ‘lean’ mogelijk maken van de organisatie door efficiëntie en klantvriendelijkheid.

Stand van zaken

In 2023 realiseerden we onder meer volgende zaken:

  • de evaluatie van de beleidscyclus 2020-2025 (wordt nog verder gezet in 2024)
  • evaluatie van de subsidiereglementen (financiën)
  • een kader voor het gebruik van Teams en Outlook (ICT)

Tevens voerde Audit  Vlaanderen een thema-audit uit 'Reispassen en rijbewijzen', evenals een audit van het organisatiebeheersingssysteem. De resultaten waren globaal genomen positief voor het lokaal bestuur. Voor wat betreft de thema-audit zijn er 4 aanbevelingen geformuleerd, voor het organisatiebeheersingssysteem  1.

Zie ook apart jaarverslag, kennisname raden mei 2024.

Tijdspad en mijlpalen MJP 2020-2025

  • Actieplan 2020-2021 - gerealiseerd
  • Tussentijdse evaluatie (2022) - gerealiseerd
  • Actieplan 2023-2024

Wat kost het

Binnen het prioritaire beleid zijn er hier in 2023 geen budgetten aan gekoppeld.

Doe de SDG-toets

Actieplannen

Terug naar navigatie - Actieplannen

PE4-01 De SDG's bekendmaken

Terug naar navigatie - PE4-01 De SDG's bekendmaken

Ons plan

Jaarlijks zullen er meerdere informatie-en sensibiliseringsacties worden opgezet om de SDG’s, en de maatregelen en acties die hieruit voortvloeien, bekend te maken bij het grote publiek

Stand van zaken

Informatie en sensibilisering i.v.m. de SDG's

Jaarlijks kiezen we een SDG waarrond organisatiebreed sensibiliseren. In 2023 was het thema 'Ademruimte: samen voor een gezonde leefomgeving'.

  • Het jaarthema in 2023 sprong eruit omwille van de samenwerking tussen het grote aantal diensten: buurtwerking en eenzaamheid, welzijn, Huis van het kind, gezondheid, evenementen, communicatie, inclusie, cultuur, bibliotheek. Voor de eerste keer zijn ook de diensten mobiliteit, stedenbouw, openbare werken en milieu en economie betrokken. Gezamenlijk kozen we voor het thema "Ademruimte. Voor een gezonde leefomgeving." 
    Maar we betrokken ook teams die niet direct met het jaarthema in contact komen. Zo organiseerden we een aangepast toolbox in de loods.
  • Elke dienst vulde zijn eigen activiteiten in met (een onderdeel van) het thema, aan de hand van drie grote pijlers
    • het milieuaspect met als items klimaat, ontharding en vergroening
    •  gezondheid met als topper Generatie Rookvrij.
    • mentaal welzijn 
  • De themakrant in april zorgde ervoor dat de inwoners op de hoogte werden gebracht van de algemene inhoud en betekenis van ons jaarthema. Doorheen de rest van het jaar kwamen we  regelmatig op het jaarthema terug binnen de communicatie.  Het ruime programma aan acties en evenementen werd telkens op een gepaste manier ingeleid, dit zorgde voor verdieping van een thema. Zo spraken we een ruim doelpubliek aanspreken: kinderen, ouderen, gezinnen, vrouwen, kansengroepen ...
     

 

 

  • Er zijn de jaarlijks terugkerende acties zoals het verduurzamen van bestaande evenementen en acties:
    • In mei ging de Faire Ronde door: een wandeling doorheen Eke met nadruk op lokaal, ecologisch en fair. Pluspunt was de gekoppelde organisatie door duurzaamheid, de sportdienst en de GRIS. Dit is een voorbeeld van hoe de inwoners op een laagdrempelige manier in contact komen met duurzame thema's.
    • We verduurzaamden het vrijwilligersontbijt,het mantelzorgfeest,  het ouderenfeest, de filmavond en zorgen voor een duurzame proeverij in de  BKO in het kader van kindvriendelijke gemeente.

 

Tijdspad en mijlpalen MJP 2020-2025

  • Deelname campagne '10 mondiale uitdagingen' (2020-2022) - gerealiseerd
  • Actie: (W)arm Nazareth - gerealiseerd 2021
  • Regenboogzebrapaden - gerealiseerd 2021
  • Actie: Vrouwen aan zet - gerealiseerd 2022
  • Actie: Ademruimte - gerealiseerd 2023
  • Jaarlijks een bestaand evenement 'SDG'-proof maken

Wat kost het

Jaarlijks is budget voorzien voor diverse sensibiliseringsacties.

Actieplan PE4-01 Eindkrediet 2023 Ontvangsten Eindkrediet 2023 Uitgaven Rekening 2023 Ontvangsten Rekening 2023 Uitgaven
Gemeente & OCMW
Exploitatie
PE4-01-01 Jaarlijks worden er algemene informatie-en sensibilisatieacties opgezet m.b.t. de SDG's 0 1.550 0 1.061
Totaal Exploitatie 0 1.550 0 1.061
Totaal Gemeente & OCMW 0 1.550 0 1.061

PE4-02 Kaders uitwerken om de SDG's te verankeren

Terug naar navigatie - PE4-02 Kaders uitwerken om de SDG's te verankeren

Ons plan

Het engagement voor de SDG’s is niet vrijblijvend. Ook hier wil het lokaal bestuur een inspirerend voorbeeld zijn en kaders uitwerken om ervoor te zorgen dat de duurzaamheidsprincipes verankerd worden in de organisatie. Zo zullen er toetsinstrumenten worden ontworpen m.b.t. duurzaam aankopen , het sociale aspect van de verschillende reglementen van het lokaal bestuur, duurzaam bouwen en renoveren, …

Stand van zaken

Duurzaam aankopen

  • We tekenden we in op het platform 'Regioleverancier'. Dit moet het leveranciers gemakkelijk maken om zich aan te melden voor overheidsopdrachten.
  • We kochten "Snoetenpoetsers" aan. Deze wasbare doekjes vervangen wegwerp billendoekjes en zijn gezonder voor de gevoelige kinderhuid. Dit ecologisch product verkleint ook de afvalberg. Om deze aankoop nog duurzamer te maken, zijn deze geproduceerd bij Zonnehoeve (sociale werkplaats) uit gerecupereerde handdoeken (ingezameld door de Kringwinkel).
    • We deelden de doekjes uit als geschenkje op de boekstartdag voor baby's en peuters
    • Op de dag van onthaaldouder kreeg ieder opvanginitiatief een  pakket van 50 snoetenpoetsers aangeboden.
  • Uitbreiding Faire Gemeente. Met een actie tijdens de week van de Fair Trade in oktober nodigden we alle horecazaken uit om kennis te maken met Fair Trade. Als een horecazaak het engagement aangaat om minstens twee Fair Trade producten aan te kopen worden ze een Faire horecazaak. Twee horecazaken waren hiertoe bereid en zijn nu Fair Trade ambassadeurs in Nazareth.

Duurzaam bouwen en renoveren

We werken aan een duurzaam, efficiënt en effectief gebouwenbeheer.

  • We wensen per gebouw van het lokaal bestuur een 'profielfoto' op te maken: staat van het gebouw, energieprestatie-indicatoren, onderhoudsplan, .... Doel is te komen tot een lange termijn investeringsplan voor het gehele patrimonium. Dit blijft urgent willen we de LEKP en de SECAP-doelstellingen van de fusiegemeente te behalen tegen 2030.
  • Na een onderzoeksfase in 2022,  startten we hiervoor  in 2023 met de implementatie van een aangepaste softwaretool (TOPdesk). Dit is in uitvoering, maar loopt vertraging op:
    • De functie 'teamverantwoordelijke facility' is sinds begin 2023 niet ingevuld, zodat het project niet ten volle kan worden opgevolgd.
    • Op termijn voegen we ook het patrimonium van de gemeente De Pinte toe, dit vraagt de nodige afstemming. 
    • De koppeling met een energiemonitoringsysteem blijft een aandachtspunt, ook omdat Fluvius zijn ondersteunende tool (E-lyse) stopzet.
  • Stapsgewijs blijven we hier echter verder aan werken: begin juni 2024 zou het meldingssysteem en de hieraan gekoppelde werkplanning operationeel moeten zijn. 

Sociale toets reglementen

Vanuit de 'Denktank sociale kortingstarieven' namen we in 2023 de voorwaarden, toekenning en werkwijze van de bestaande kortingstarieven van het lokaal bestuur onder de loep. Zo verbeterden we de procedures en bijhorende samenwerkingen, zowel intern als extern.

Het was ook een nuttige oefening ter voorbereiding van het introduceren van de UiTPAS in 2024 en de afstemming met de reglementen van De Pinte.

Tijdspad en mijlpalen MJP 2020-2025

  • Kader 'duurzaam en lokaal aankopen' (2020-2023)
  • Sociale toets m.b.t. reglementen lokaal bestuur - gerealiseerd 2023
  • Kader 'bouwprojecten lokaal bestuur Nazareth (2021-2025).

Wat kost het

Binnen het prioritaire beleid zijn er hier in 2023 geen budgetten aan gekoppeld.

Beschikbaarheid documentatie

Terug naar navigatie - Beschikbaarheid documentatie

Het meerjarenplan en de bijhorende documenten zijn beschikbaar op de website van het lokaal bestuur Nazareth https://www.nazareth.be/meerjarenplan-lokaal-bestuur en via de begrotingsapp (https://nazareth.begrotingsapp.be/)

Voor het AG: Het meerjarenplan en de bijhorende documenten zijn beschikbaar op de website van het lokaal bestuur Nazareth https://www.nazareth.be/meerjarenplan-autonoom-gemeentebedrijf en via de begrotingsapp (https://nazareth.begrotingsapp.be/)