Duurzaam mobiel

Globale evaluatie

Terug naar navigatie - Globale evaluatie

Het lokaal bestuur Nazareth kiest voor de duurzame weggebruiker.

De opmaak van het mobiliteitsplan is na drie jaar afgewerkt en goedgekeurd door de gemeenteraad.
In het plan geven we zoveel mogelijk voorrang aan voetgangers en fietsers. We maken het gemakkelijker om het openbaar vervoer te gebruiken en stimuleren de elektrische voertuigen en deelauto’s. Tegelijk krijgen auto’s, vrachtwagens, tractoren en ander gemotoriseerd verkeer ook de nodige aandacht.
De volgende jaren nemen we maatregelen tegen sluipverkeer, ongewenst zwaar verkeer en overdreven snelheid op de Nazarethse wegen. Als Kindvriendelijke Gemeente maken we plaatsen waar veel kinderen komen, extra veilig.

Wat realiseerden we nog in 2023?

  • Het project 'Op Wielekes' ging van start: via een eenvoudig en voordelig fietsdeelsysteem maken we kwalitatieve kinderfietsen toegankelijk voor iedereen.
  • We maakten een digitale fietsroutekaart met aanduiding van knelpunten in samenwerking met provincie Oost-Vlaanderen en UGent.
  • We maakten de schoolomgevingen veiliger.

Voorrang geven aan de duurzame weggebruiker

Actieplannen

Terug naar navigatie - Actieplannen

PB1-01 Voorrang geven aan voetgangers en fietsers

Terug naar navigatie - PB1-01 Voorrang geven aan voetgangers en fietsers

Ons plan

Het mobiliteitsbeleid sluit nauw aan bij het ruimtelijk beleid. De centrale as wordt heringericht tot een groene boulevard die de dorpskernen van Nazareth en Eke verbindt. De weginfrastructuur wordt aangepast voor de realisatie van meer en veilige voet- en fietspaden. Op verschillende manieren worden inwoners aangezet om meer te stappen en te trappen, waarbij wordt gefocust op de duurzame verplaatsing naar school.

Stand van zaken

Veilige voet- en fietspaden

  • Het fietsbeleidsplan is  geïntegreerd in het mobiliteitsplan (zie verder onder actieplan PB2-03). We creëren een veiliger en toegankelijkere omgeving voor de actieve weggebruiker.
    • We richtten in verschillende zones (De Lichterveldestraat, Dorp, Stropstraat)  fietsstraten in als proefopstelling. Na evaluatie bestendigden we deze.
    • In het kader van de ontwikkeling van het Hoppinpunt bekijken we of we de stationsparking Eke-Nazareth kunnen uitbreiden zowel qua capaciteit (door dubbele stalling) als ruimte voor buitenmaatse fietsen, elektrische fietsen en deelfietsen.
  • We maakten een digitale fietsroutekaart met aanduiding van knelpunten in samenwerking met provincie Oost-Vlaanderen en UGent. Samen met de scholen en bedrijven gingen we in 2023 hiermee aan de slag en vroegen we feedback aan alle stakeholders. In het voorjaar van 2024 werken we de kaart af met foto's en beschrijvingen van de knelpunten, zodat we deze in mei officieel kunnen inhuldigen met een inrijmoment. 

Fietsroutekaart

  • De verbinding van de twee dorpskernen door een groene boulevard: het ontwerp is afgewerkt, de uitvoering stelden we om budgettaire reden uit tot 2025.

Samen duurzaam naar school

    • Zichtbaarheid schoolomgevingen: samen met de scholen zoeken we naar een uniforme en duidelijke omgeving.
      • In juli 2023 namen we de schoolomgeving van de VBS Eke onder handen. We wijzigden de circulatie van de parking, de parkeervakken zijn herbelijnd, we plaatsen barriers zodat auto's niet meer zomaar van de parking kunnen rijden en het voetpad is hersteld. Uit de evaluatie van VBS Eke blijkt dat de veiligheid van de schoolomgeving sterk is verbeterd sinds de ingrepen. 

    • Het project 'Op Wielekes' ging van start: via een eenvoudig en voordelig fietsdeelsysteem maken we kwalitatieve kinderfietsen toegankelijk voor iedereen. In augustus van 2022 startten we met de voorbereiding, in april 2023 ging het depot officieel open.
      • Het project draait zeer goed met een 10-tal vrijwilligers en is een groot succes:  er rijden 54 kindjes rond op een fietsje van Op Wielekes Nazareth en er staan  ook nog eens 50-tal fietsjes te wachten op een nieuwe 'eigenaar'.
      • Vanaf 2024 bieden we ook fietslesjes aan voor kinderen.

Tijdspad en mijlpalen MJP 2020-2025

  • Groene boulevard: goedkeuring concept (gerealiseerd 2020-2022)
    • Heraanleg Dorp-Stropstraat (uitstel tot 2025)
  • Wegmarkeringen veilige schoolomgeving - gerealiseerd 2021
  • Goedkeuring fietsbeleidsplan en integratie in het mobiliteitsplan ( gerealiseerd 2020-2023)
  • Verlichting spoorwegfietspad -  gerealiseerd 2020; geen ontvangsten/uitgaven wegens overname openbare verlichting door Fluvius
  • Fietspaden ruilverkaveling (timing afhankelijk van derden, uitvoering niet meer deze legislatuur)
  • Fietsdeelsysteem voor kinderfietsen 'Op Wielekes' - gerealiseerd 2023
  • Charter wegtransport - goedgekeurd 2022
  • Veilige schoolomgeving VBS Eke - gerealiseerd 2023

Wat kost het

  • De uitgaven en ontvangsten van 'Op Wielekes' zijn geboekt onder actie PB1-01-05.
  • De uitgaven ivm fietsbeleidsplan en mobiliteitsplan zijn geboekt onder actieplan PB2-03.
Actieplan PB1-01 Eindkrediet 2023 Ontvangsten Eindkrediet 2023 Uitgaven Rekening 2023 Ontvangsten Rekening 2023 Uitgaven
Gemeente & OCMW
Exploitatie
PB1-01-04 Het opmaken van een voetgangers-en fietskaart 0 2.000 0 1.628
PB1-01-05 Samen duurzaam naar school 0 0 804 2.328
Totaal Exploitatie 0 2.000 804 3.956
Investering
PB1-01-01 De twee dorpskernen verbinden door een groene boulevard 0 0 0 0
PB1-01-02 Aanpassen weginfrastructuur voor de realisatie van meer en veilige voet- en fietspaden 0 -600 0 593
PB1-01-03 Fietsparkeerplaatsen en oplaadpunten voor elektrische fietsen over het gehele grondgebied 0 0 0 0
PB1-01-05 Samen duurzaam naar school 0 0 0 0
Totaal Investering 0 -600 0 593
Totaal Gemeente & OCMW 0 -2.600 804 4.549

PB1-02 Voorrang geven aan het openbaar vervoer

Terug naar navigatie - PB1-02 Voorrang geven aan het openbaar vervoer

Ons plan

Het lokaal bestuur neemt initiatieven om de kwaliteit en het aanbod van het openbaar vervoer te verhogen, door zowel zelf initiatief te nemen of in overleg te gaan met partners en hogere overheden.

Stand van zaken

De werking van de vervoerregioraad

Het overleg om het openbaar vervoer te verbeteren gebeurt binnen de vervoerregioraad. In deze raad komen de belangrijkste belanghebbenden uit alle bestuursniveaus samen: de gemeenten,  de Vlaamse overheid, De Lijn, de spoorwegen, ... . De vervoerregioraad stelt een regionaal mobiliteitsplan op voor de hele regio en zal dat plan ook opvolgen en evalueren.  Na een oriëntatiefase in 2020 volgde in 2021 de synthesefase en is de opmaak van een visienota voorbereid. De basisprincipes zijn om méér in te zetten op duurzame vervoersmodi en minder op niet-duurzame vervoersmodi. Dit sluit aan bij het lokaal mobiliteitsplan. Ook het Hoppinpunt (zie ook actieplan 'Gedeelde mobiliteit faciliteren') wordt binnen de vervoerregioraad uitgewerkt.

Zaken die voor Nazareth ter bespreking voorliggen zijn onder meer de haltes op de N60, vervoer door Landuit, sluiting overwegen, haltes in de bedrijvenzone Eke, ... .

In 2023 kwam onder meer het volgende aan bod:

  • De gemeenteraad heeft het regionaal vervoersplan van De Lijn niet goedgekeurd omdat dit niet tegemoetkwam aan aandachtspunten voor Nazareth:  het behoud van bushaltes doorheen de kern van Landuit, het niet ontsluiten van bedrijvenzones en de problematiek van de vervanging van de Belbus door het concept 'vervoer op maat'. Samen met De Pinte dringen we er op aan dat het vervoer door Landuit wordt herbekeken.
  • De dienstverlening van de NMBS zal worden uitgebreid met twee treinen per uur. Aan het station wordt geen betalend parkeren ingevoerd.
  • In het kader van het 'Vervoer op maat' zijn er bijkomende flexhaltes gerealiseerd. 

Eigen initiatieven

We wensen zelf gedeeld vervoer naar de markt te organiseren met de Iedereen Mee Bus. Er is hier echter nog geen vooruitgang geboekt: eerst was er de coronapandemie, anderzijds was de functie van maatschappelijk werker buurtzorg gedurende lange tijd niet ingevuld. 

Dit project staat momenteel 'on hold'.

Toegankelijke haltes

We nemen deel aan een coachingtraject 'Masterplan Toegankelijke haltes', waarbij we inhoudelijke ondersteuning krijgen van Inter, het Vlaams expertisecentrum voor toegankelijkheid en Universal design.  Doelstelling van het Masterplan Toegankelijkheid is om tegen 2030 50% van de haltes van het aanvullend en kernnet in het nieuw openbaar vervoernetwerk toegankelijk te maken voor iedereen.  

Tijdspad en mijlpalen MJP 2020-2025

  • Regionaal mobiliteitsplan
    • oriëntatienota - gerealiseerd 2020
    • synthesenota en visie - gerealiseerd 2022
    • ontwerp regionaal mobiliteitsplan (2022-2023)
    • nieuw openbaar vervoerplan - van kracht vanaf 6 januari 2024
  • Inrichting vaste ritten met de 'Iedereen mee bus' naar de markt - on hold
  • Halteplaatsomgevingen verbeteren - deelname 'Masterplan toegankelijke haltes (2023-2030)

Wat kost het

Er was 1.000 euro voorzien voor 'Vervoer op maat', er zijn hier geen uitgaven op gebeurd.

Actieplan PB1-02 Eindkrediet 2023 Ontvangsten Eindkrediet 2023 Uitgaven Rekening 2023 Ontvangsten Rekening 2023 Uitgaven
Gemeente & OCMW 0 1.000 0 0

Slim en veilig op weg

Actieplannen

Terug naar navigatie - Actieplannen

PB2-01 Gedeelde mobiliteit faciliteren

Terug naar navigatie - PB2-01 Gedeelde mobiliteit faciliteren

Ons plan

Het lokaal bestuur wil de gedeelde mobiliteit faciliteren om de autoafhankelijkheid te reduceren.

Stand van zaken

Hoppinpunten

Vanuit Vlaanderen is beslist dat de Mobipunten voortaan als Hoppinpunten door het leven gaan. 'Hoppin' staat voor basisbereikbaarheid en alle daaraan gelinkte oplossingen. Vanuit de Vlaamse Vervoersregio (VVR) Gent werd in 2021 een verantwoordingsnota en een schets opgemaakt voor het lokaal Hoppinpunt Station Eke-Nazareth.

Dit project loopt verdere vertraging op bij de Vervoersregio waardoor de realisatie nu al is uitgesteld van 2022 naar 2024.

Gerealiseerd 2023

  • Het schetsontwerp is goedgekeurd door de projectstuurgroep in augustus 2023. De verdere uitwerking liet opzicht wachten: zo kwam er pas in oktober duidelijkheid over het type vervoer waarmee het flexvervoer van het nieuw openbaar vervoernet zal gebeuren. Eind 2023 was alles klaar om de omgevingsvergunning aan te vragen.
  • Er zullen bijkomende budgetten voorzien moeten worden voor aanpassing van de haltes van De Lijn: richting Gent wordt een nieuwe halte ingericht, richting Nazareth moet een aanpassing gebeuren voor halteren op de rijweg. 

 

 

De mogelijkheid van deelinitiatieven onderzoeken en stimuleren

  • In het najaar van 2023 namen we in de week van de Mobiliteit verschillende initiatieven om te sensibiliseren m.b.t. gedeelde mobiliteit:  we organiseerden een informatiesessie over alle vormen van gedeelde mobiliteit, we flyerden aan het station en op de cultuurmarkt, in de infokrant verscheen getuigenissen van lokale delers...
  • In juni 2023 stapten we  in het regionaal autodeelproject van Veneco om deelwagens af te nemen en eigen voertuigen in te kantelen. Dit is in uitvoering: we verwachten de eerste deelwagens in 2024.
  • Sinds 1 april 2021 biedt het lokaal bestuur Nazareth fietsleasing aan voor haar personeelsleden.
    Door een wijziging in de Vlaamse regelgeving is het mogelijk om over te schakelen naar een systeem van betaling via de eindejaarstoelage voor medewerkers van het lokaal bestuur. Dit trad op 1 januari 2023 in voege.
    • In 2023 maakten 24 medewerkers  gebruik van de fietsleasing.

Tijdspad en mijlpalen MJP 2020-2025

  • Hoppinpunt (2020-2025)
  • Regionaal autodeelproject Veneco (2023-2024)
  • Fietsleasing medewerkers lokaal bestuur Nazareth  - gerealiseerd 2021

Wat kost het

  • De meeste budgetten voor het Hoppin-punt zijn  verschoven naar 2024.
  • Fietsleasing: het lokaal bestuur betaalt 20 euro van de maandelijkse leasingkost van een personeelslid, op voorwaarde dat er op jaarbasis minimum 50 % van het woon-werkverkeer met de fiets wordt afgelegd. Deze personeelsgebonden kosten worden verrekend binnen het gelijkblijvend beleid. Vanaf 2023 vervalt dit, omdat dan de betaling gebeurt via de eindejaarstoelage.
Actieplan PB2-01 Eindkrediet 2023 Ontvangsten Eindkrediet 2023 Uitgaven Rekening 2023 Ontvangsten Rekening 2023 Uitgaven
Gemeente & OCMW
Investering
PB2-01-01 Het realiseren van een lokaal Hoppinpunt aan het station Nazareth - Eke 0 -6.205 0 6.205
Totaal Investering 0 -6.205 0 6.205
Totaal Gemeente & OCMW 0 -6.205 0 6.205

PB2-02 De weginfrastructuur vernieuwen

Terug naar navigatie - PB2-02 De weginfrastructuur vernieuwen

Ons plan

Om de veiligheid te verhogen wordt er geïnvesteerd in nieuwe wegen.

Stand van zaken

Voorbereiding en uitvoering van de werken

  • Drapstraat (van Dorp tot Stropstraat): ontwerp in 2022, uitvoering vanaf april 2025.
  • De Lichterveldestraat: de aannemer is eind 2021 aangesteld, de werken zijn in 2022 uitgevoerd.
  • Boeregemstraat:
    • In 2021 is de aannemer aangesteld. De werken startten eind 2021 en zullen duren tot 2024.
    • In het tweede kwartaal van 2023 is de toplaag op het grondgebied Nazareth aangelegd. Voor wat betreft Nazareth, zijn alle werken voor dit project nu uitgevoerd. Een officiële opening van het nieuwe fietspad volgt in 2024.
  • Oudenaardseheerweg (tussen Spoorweg en Lakenmeersstraat). 
    • De ontwerpplannen zijn goedgekeurd door de VMM: de rioleringen kunnen voor 75% gesubsidieerd worden.
    • Nu het mobiliteitsplan is goedgekeurd, onderzochten we via de Provincie de mogelijkheid om het fietspad als onderdeel van een bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk te laten inschalen. Het fietspad blijft echter een lokaal functioneel fietspad.
    • Onteigeningen zijn noodzakelijk, een schattingsverslag is in opmaak. De uitvoering is ten vroegste in 2024.
  • Huisepontweg: Kruisem is akkoord om een fietspad aan te leggen. We maken een nieuw voorontwerp op, het aandeel van Kruisem moet eerst gerealiseerd zijn vooral er verder gewerkt kan worden op het grondgebied Nazareth.
  • 's Gravenstraat/Klapstraat (N437):
    • Door middel van een motie is de Vlaamse Regering aangemaand verder te werken aan dit dossier. In 2021 is een nieuwe samenwerkingsovereenkomst opgesteld met Sint-Martens-Latem.
    • In 2022 zijn de aangepaste onteigeningsplannen afgewerkt. De raming van de onteigeningen en de opmaak van het ministerieel besluit moeten nog worden opgemaakt. De uitvoering is niet meer voor deze legislatuur.
  • Weefstraat-Heerweg (2de fase) : na verschillende overlegmomenten met De Pinte is in 2021 een consensus bereikt omtrent het profiel.
    • In 2023 maakten we de rooilijnplannen op. De wegenis- en rioleringswerken zijn gefinaliseerd. Het indienen van een omgevingsvergunningsaanvraag voorzien we in het tweede kwartaal van 2024. 
    •  De uitvoering is gepland in 2024 en 2025. 
  • Landuit. We maakten het ontwerp op in 2022-2023 in samenwerking met Aquafin.
    • In de eerste helft van 2023 bereidden we het afkoppelingsdossier voor via Aquafin.
    • Voor het verkrijgen en behouden van de omgevingsvergunning door Aquafin is het noodzakelijk dat er voldoende gemotiveerd wordt waarom de bestaande bomen eventueel zullen gerooid worden voor de aanleg van de fietspaden.
      • We laten een studie uitvoeren  van de bestaande bomen langsheen het tracé door een erkend boomexpert.
      • We onderzoeken verschillende scenario's met bijhorende motivatie, waaruit 1 scenario zal gekozen worden.

Tijdspad en mijlpalen MJP 2020-2025

Project 2020 2021 2022 2023 2024
2025+
Drapstraat (van Dorp tot Stropstraat)     ontwerp
(via Farys)
    uitvoering

De Lichterveldestraat

aanstellen
ontwerper

omgevings-vergunning

aanbesteding

uitvoering

voorl. oplevering

     
Boeregemstraat

ontwerp
omgevings-vergunning

aanbesteding
uitvoering

uitvoering uitvoering uitvoering  

Oudenaardseheerweg
(van Lakenmeerstraat tot spoorweg)

    onderzoek onderzoek uitvoering  
Huisepontweg

 

ontwerp

overleg Kruisem

overleg Kruisem   ontwerp herzien

's Gravenstraat/

Klapstraat (N437)

 

 

ontwerp

     
Weefstraat - Heerweg (2de fase)

overleg De Pinte

 

overleg De Pinte

ontwerp ontwerp

omgevings-vergunning

uitvoering

uitvoering
Landuit     onderzoek onderzoek

ontwerp

(Aquario)

 
Steenweg Astene uitgevoerd def. oplevering        
Bekaertstraat uitgevoerd def. oplevering        
N437: Warandestraat tot Sticheldreef uitgevoerd herstelling riolering def. oplevering      

 

Wat kost het

  • In 2019 is de Prijkelstraat heraangelegd. Er werd toen beslist dat na de waarborgperiode van drie jaar na voorlopige oplevering, Veneco het globaal afgerekend uitvoeringsbedrag zou factureren aan het lokaal bestuur. De facturatie gebeurde in 2023.
Actieplan PB2-02 Eindkrediet 2023 Ontvangsten Eindkrediet 2023 Uitgaven Rekening 2023 Ontvangsten Rekening 2023 Uitgaven
Gemeente & OCMW
Investering
PB2-02-51 Drapstraat (van Dorp tot Stropstraat) 0 0 0 0
PB2-02-52 de Lichterveldestraat 0 3.008 0 1.958
PB2-02-53 Boeregemstraat 0 -54.050 0 54.032
PB2-02-54 Oudenaardseheerweg (van Lakenmeersstraat tot spoorweg) 0 0 0 0
PB2-02-56 's Gravenstraat/Klapstraat (N437) 0 0 0 0
PB2-02-57 Weefstraat - Heerweg (2de fase) 0 -4.900 0 4.866
PB2-02-58 Landuit 0 2.150 0 2.105
PB2-02-60 Bekaertstraat 0 0 0 1.830
PB2-02-61 N437: Warandestraat tot Sticheldreef 0 0 0 0
PB2-02-62 Prijkelstraat 0 531.000 0 530.492
Totaal Investering 0 -595.108 0 595.284
Totaal Gemeente & OCMW 0 -595.108 0 595.284

PB2-03 Focus op een slimme en veilige weginrichting

Terug naar navigatie - PB2-03 Focus op een slimme en veilige weginrichting

Ons plan

De (her)inrichting van wegen gebeurt op zo'n manier dat veiligheid wordt afgedwongen. Hiervoor zullen verkeersdeskundigen worden ingeschakeld.

Stand van zaken

  • De opmaak van het mobiliteitsplan is na drie jaar afgewerkt: de definitieve vaststelling gebeurde door de gemeenteraad in de zitting van augustus 2023.
    • Duurzame mobiliteit staat in het plan voorop. In het plan geven we zoveel mogelijk voorrang aan voetgangers en fietsers. We maken het gemakkelijker om het openbaar vervoer te gebruiken en stimuleren de elektrische voertuigen en deelauto’s. Tegelijk krijgen auto’s, vrachtwagens, tractoren en ander gemotoriseerd verkeer ook de nodige aandacht.
    • De volgende jaren nemen we maatregelen tegen sluipverkeer, ongewenst zwaar verkeer en overdreven snelheid op de Nazarethse wegen. Als Kindvriendelijke Gemeente maken we plaatsen waar veel kinderen komen, extra veilig.
  • We analyseren de metingen op basis van de smiley- en analysetoestellen. We wisselen onze gegevens uit met deze van de politie. Op basis hiervan werken we oplossingsgerichte voorstellen uit voor straten waar er te snel gereden wordt: Weefstraat, Gaversepontweg, Schoolstraat, Guillaume Delmeirelaan, Merelstraat/Lijsterstraat en Oudenaardseheerweg. In 2023 bleven we dit verder zetten.
  • Visuele maatregelen nemen om de snelheid te doen dalen:
    • In het kader van het nieuwe mobiliteitsplan is een nieuw snelheidsplan opgemaakt. Hierbij is de zone 30 uitgebreid,  komt er een permanente zone 30 in schoolomgevingen en is er geen zone 70 meer binnen driehoek E17-N60-N35.
    • We werken sensibiliserend:
      • De snelheidsmeters plaatsen we maandelijks op verschillende locaties. In de schoolomgevingen plaatsten we de snelheidsmeters bewust in de maanden september en oktober.
      • In samenwerking met de lokale politie  worden er na flitscontroles borden geplaatst met informatie over het aantal overtredingen. 

Tijdspad en mijlpalen MJP 2020-2025

  • Nieuwe functie in het lokaal bestuur: deskundige mobiliteit en verkeersveiligheid - gerealiseerd 2021
  • Systematische opvolging van mobiliteitsindicatoren (vanaf 2022)
  • Mobiliteitsplan - gerealiseerd 2023
    • Oriëntatiefase. Wat is er op vandaag:  Knelpunten en kansen - gerealiseerd 2021
    • Synthesefase - gerealiseerd 2022
      • Oplossingsrichtingen voor knelpunten kansen
      • Participatietraject
    • Beleidsfase. Actiepunten op wijk- en straatniveau - definitief beleidsplan - gerealiseerd 2023

Wat kost het

  • Het bijkomend budget voor de 'deskundige mobiliteit en verkeersveiligheid' is vanaf 2021 voorzien in het gelijkblijvend beleid ( actieplan GB6-01 Personeel).
  • De opmaak van het mobiliteitsplan kost 56.750 euro (inclusief 25.000 euro voor de mobiliteitstoets), waarvan 30.000 euro gesubsidieerd (ontvangst in 2023). (actie PB2-03-01)
Actieplan PB2-03 Eindkrediet 2023 Ontvangsten Eindkrediet 2023 Uitgaven Rekening 2023 Ontvangsten Rekening 2023 Uitgaven
Gemeente & OCMW
Exploitatie
PB2-03-01 De mobiliteit slim bijsturen op basis van metingen en het inschakelen van verkeersexperten 0 2.500 0 0
Totaal Exploitatie 0 2.500 0 0
Investering
PB2-03-01 De mobiliteit slim bijsturen op basis van metingen en het inschakelen van verkeersexperten 30.000 -7.500 30.000 7.273
Totaal Investering 30.000 -7.500 30.000 7.273
Totaal Gemeente & OCMW 30.000 -10.000 30.000 7.273

PB2-04 Veiligheid realiseren via gedeelde verantwoordelijkheid en handhaving

Terug naar navigatie - PB2-04 Veiligheid realiseren via gedeelde verantwoordelijkheid en handhaving

Ons plan

Veiligheid is geen zaak van het lokaal bestuur alleen, maar is een verantwoordelijkheid van iedereen. Er wordt ingezet op een grotere betrokkenheid van inwoners, sensibilisering en een strikter handhavingsbeleid.

Stand van zaken

  • In 2023 ondernamen we volgende acties om buurtgericht te communiceren bij wegenwerken:
    • Via een bewonersbrief en een informatiemoment gaven we  duiding bij de maatregelen in de Stropstraat
    • We communiceerden extra over de hinder op de N60 wegens de werken van AWV op het kruispunt met de Stationsstraat-Grenadierslaan.
    • We herwerken de informatie op de website over mobiliteit zodat deze logischer zijn ingedeeld en vulden dit aan met informatie over fietsstraat en woonerf.
    • We informeren inwoners bij proefopstellingen zoals in het Zilvererf en aan de Gaversepontweg.
    • Op vraag van de School van Morgen zou er een proefopstelling eenrichtingsverkeer komen in de Stropstraat. De bewoners zijn hierover bevraagd in een infomoment. De proefopstelling is er niet gekomen wegens te weinig draagvlak.
  • In het kader van sensibilisatie gaan een aantal jaarlijks terugkerende acties opnieuw door, in samenwerking met de scholen.
    • Het fietsexamen voor leerlingen van het 6de leerjaar
    • De STRAP-dag
    • Alle scholen hebben zich opnieuw geëngageerd als Octopus-school en willen meewerken aan een veilige en gezonde schoolomgeving.

 

octopusplan

Tijdspad en mijlpalen MJP 2020-2025

  • Trajectcontrole op de N60 - gerealiseerd 2021
  • Jaarlijkse terugkerende sensibiliseringsacties in samenwerking met de scholen

Wat kost het

  • Er is jaarlijks een vast budget van 1.400 euro voor de aankoop van ondersteunend sensibiliseringsmateriaal.
Actieplan PB2-04 Eindkrediet 2023 Ontvangsten Eindkrediet 2023 Uitgaven Rekening 2023 Ontvangsten Rekening 2023 Uitgaven
Gemeente & OCMW
Exploitatie
PB2-04-02 Sensibiliseren m.b.t. veilig verplaatsen 0 1.400 0 521
Totaal Exploitatie 0 1.400 0 521
Totaal Gemeente & OCMW 0 1.400 0 521