Het lokaal bestuur: inspireren door het goede voorbeeld te geven

Hoogtepunten in 2024

Terug naar navigatie - Het lokaal bestuur: inspireren door het goede voorbeeld te geven - Hoogtepunten in 2024

Samen op weg

De Pinte en Nazareth gaan samen verder. Door op 1 januari 2025 te fusioneren tot een gemeente van ruim 23.000 inwoners kiezen we ervoor om de toekomstige uitdagingen samen aan te gaan. Fuseren is geen doelstelling op zich maar gaat vooral over het versterken van de bestuurskracht m.a.w. het beter bereiken van de vooropgestelde doelen, beschikken over een sterkere organisatie en een betere dienstverlening. In onze nieuwe gemeente willen we kwaliteitsvolle dienstverlening, dichtbij de inwoners, centraal stellen. 

Op organisatorisch vlak staat 2024 dan ook in het teken van de voorbereiding van de  fusie met onder meer de ontwikkeling van een nieuw dienstverleningsmodel, het blijven inzetten op gerichte communicatie en participatie, een uitgebreide aanpassing op ICT - vlak,  het afstemmen van de werkingen van beide besturen, ... .

Wat realiseren we nog in 2024?

  • De renovatiewerken van het Sociaal Huis gaan van start.
  • We implementeren de nieuwe cloudserver.
  • We sensibiliseren rond de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen en werken aan duurzaam gebouwenbeheer.

Een positieve organisatie: iedereen is fier en betrokken, iedereen werkt samen, iedereen is nodig

Actieplannen

Terug naar navigatie - Een positieve organisatie: iedereen is fier en betrokken, iedereen werkt samen, iedereen is nodig - Actieplannen

PE1-01 Ons HRM-beleid: iedereen is nodig en weet zich gewaardeerd

Terug naar navigatie - Een positieve organisatie: iedereen is fier en betrokken, iedereen werkt samen, iedereen is nodig - Actieplannen - PE1-01 Ons HRM-beleid: iedereen is nodig en weet zich gewaardeerd

Ons plan

Om een kwaliteitsvolle hulp- en dienstverlening te realiseren, zijn er voldoende en gekwalificeerde medewerkers nodig. Dit realiseren we door ons te profileren als een aantrekkelijk werkgever, zowel bij werving als selectie als in het retentiebeleid. Door een strategisch VTO-beleid investeren we in permanente kennisontwikkeling.

Stand van zaken

Het lokaal bestuur als aantrekkelijke werkgever

In 2024 ontwikkelen we een HRM-beleid, in voorbereiding op de nieuwe fusiegemeente:

  • We bereiden een nieuw organogram voor.
  • Rechtspositieregeling en arbeidsreglement van beide besturen stemmen we op elkaar af.
  • We creëren de mogelijkheid van interne mobiliteit tussen beide besturen.

Tegelijkertijd zijn we er ons van bewust dat een fusie veel onzekerheden en veranderingen met zich meebrengt. Er ontstaat een nieuwe organisatiecultuur, de basisregels evolueren, de jobinhoud kan wijzigen …. We nemen dit op in een moderne werkgever-werknemer verhouding en laten niemand achter. 

Stand van zaken halfweg 2024

  • Onder begeleiding van een externe partner, Möbius, is een nieuwe organisatiestructuur gecreëerd waarbinnen alle bestaande functies en een aantal nieuwe functies zijn geïmplementeerd.  Eind juni keurden beide gemeenteraad het ontwerp van het organogram goed. Hierdoor kregen alle personeelsleden duidelijkheid over hun tewerkstelling en hun plaats in het nieuwe lokaal bestuur. Het definitieve organogram wordt goedgekeurd door de nieuwe gemeenteraad in 2025.
  • Bij het nieuwe organogram hoort een functieweging en het uitwerken van een nieuw functiehuis en functiekaarten. Dit werken we verder uit in de tweede helft van 2024.
  • Een nieuwe rechtspositieregeling en arbeidsreglement is in voorbereiding en wordt in het najaar ter goedkeuring voorgelegd.

Werk maken van leren

Stand van zaken halfweg 2024

  • Onthaal nieuwe medewerkers: er is een nieuwe versie van de kennismakingsfietstocht  gemaakt, getest en goed bevonden in het  voorjaar van 2024. De route richt zich nu op Nazareth-De Pinte, zowel medewerkers van De Pinte en Nazareth nemen deel. De route is eveneens  gecommuniceerd aan de inwoners van Nazareth-De Pinte via de fusiekrant en de fusienieuwsbrief. 

Tijdspad en mijlpalen MJP 2020-2025

  • Kader telewerk - gerealiseerd 2020
  • Kaderuitzendarbeid - gerealiseerd 2020
  • Aanwervingskanalen optimaliseren - gerealiseerd  2020
  • Onthaalbeleid stroomlijnen en het uitwerken van een 'on boarding - traject' (2020-2023)
  • Geïntegreerd HRM-softwarepakket (2020-2023)
  • Het ontwikkelen van eigen e-learning platform (vanaf 2021)
  • Evaluatie en herziening organogram - gerealiseerd 2021
  • Opleiding specifiek voor leidinggevenden - gerealiseerd 2022
  • Ontwerp van nieuw organogram voor het nieuwe fusiebestuur - gerealiseerd 2024

Wat kost het

Bij meerjarenplanaanpassing 2024 is het jaarlijks budget voor vorming verhoogd met 9.500 euro. De budgetten m.b.t. HRM-maatregelen voor de fusie zijn voorzien op de actie PE3-01-04 Samen op weg.

Actieplan PE1-01 Eindkrediet 2024 Uitgaven Vastleggingen 31/08/2024 Eindkrediet 2024 Ontvangsten Ontvangsten 31/08/2024
Gemeente & OCMW
Exploitatie
PE1-01-01 De juiste persoon op de juiste plaats 37.384 3.206 0 0
PE1-01-02 Werk maken van leren: naar een strategisch VTO-beleid 60.000 48.226 0 500
Totaal Exploitatie 97.384 51.432 0 500
Totaal Gemeente & OCMW 97.384 51.432 0 500

PE1-02 Proactief, positief en toegankelijk communiceren

Terug naar navigatie - Een positieve organisatie: iedereen is fier en betrokken, iedereen werkt samen, iedereen is nodig - Actieplannen - PE1-02 Proactief, positief en toegankelijk communiceren

Ons plan

De communicatie van het lokaal bestuur moet bijdragen aan alle strategische en operationele doelstellingen. In het permanent en proactief communiceren over beslissingen en realisaties, willen we de nadruk leggen op positieve taal en beelden, zodat iedereen (beleid, inwoners; medewerkers) zich betrokken voelt bij het lokaal bestuur en haar werking. Toegankelijke communicatie is hiervoor een noodzakelijke voorwaarde.

Stand van zaken

In 2024 ligt de focus op  de fusie van De Pinte en Nazareth. We willen hier een positief verhaal van maken onder de noemer: 'Samen op weg'.

Staan onder meer op de planning:

  • periodieke fusie-nieuwsbrieven;
  • storytelling om verbinding te versterken;
  • de ontwikkeling van een nieuwe huisstijl;
  • de voorbereiding van een infokrant voor de nieuwe fusiegemeente;
  • ...

Stand van zaken halfweg 2024

  • In de Fusiekrant brengen we inwoners in beeld en laten we ze aan het woord, om de betrokkenheid van de lezer bij de fusie te vergroten en een ruimer draagvlak voor de fusie te creëren.
  • Het bestek voor de nieuwe infokrant is opgemaakt en goedgekeurd door de gemeenteraad in augustus.
  • Het nieuwe logo is goedgekeurd, de nieuwe huisstijl is in opmaak. 

Tijdspad en mijlpalen MJP 2020-2025

  • Film over Nazareth (2020-2021) - gerealiseerd 2021
  • Strategische communicatieplanning - gerealiseerd 2022
  • Fusiekranten (2023-2024)
  • Logo Nazareth-De Pinte - gerealiseerd 2024

Wat kost het

  • De film over Nazareth kostte 4.599 euro in 2021, voor het overige zijn er binnen het prioritair beleid geen budgetten aan deze actie gekoppeld.
  • De budgetten voor de fusie-communicatie zijn voorzien op de actie PE3-01-04 Samen op weg.
Actieplan PE1-02 Eindkrediet 2024 Uitgaven Vastleggingen 31/08/2024 Eindkrediet 2024 Ontvangsten Ontvangsten 31/08/2024

Zegget ne keer: van participatie tot cocreatie

Actieplannen

Terug naar navigatie - Zegget ne keer: van participatie tot cocreatie - Actieplannen

PE2-01 De volledige participatieladder voor iedereen: burgers, wijken, adviesraden, raadsleden

Terug naar navigatie - Zegget ne keer: van participatie tot cocreatie - Actieplannen - PE2-01 De volledige participatieladder voor iedereen: burgers, wijken, adviesraden, raadsleden

Ons plan

Via de opmaak van een participatiekader zal participatie structureel verankerd worden in de organisatie. Een bijzondere vorm van participatie is de betrokkenheid van de raadsleden: we zoeken naar werkvormen waarbij de raad een forum van echt maatschappelijk debat kan worden

Stand van zaken

Participatie in het kader van de fusie Nazareth-De Pinte

De rode draad doorheen het gehele fusietraject is participatie: we gaan samen op weg. De raadsleden van beide gemeenten, inwoners, medewerkers, adviesraden … betrekken we bij de belangrijke keuzes die we moeten maken.

Ook bij de verdere stappen in 2024 blijven we hierop inzetten en nodigen we iedereen uit om de nieuwe fusiegemeente mee vorm te geven.

Stand van zaken halfweg 2024

In de eerste helft van 2024 organiseerden we een participatietraject m.b.t. nieuwe straatnamen.  Naar aanleiding van de fusie Nazareth-De Pinte moeten straten een nieuwe naam krijgen en/of hernummerd worden. Met uitzondering van de Heerweg (die Heirweg wordt), is besloten om een inspraaktraject op te starten om de straten te hernoemen.

  • In februari - maart 2024 konden alle inwoners en buurtcomités een voorstel indienen. In totaal ontvingen we 303 suggesties.
  • Over deze suggesties is er een technisch advies geformuleerd vanuit de gemeentelijke administratie en is er inhoudelijk advies gevraagd aan de Erfgoedraad/Cultuurraad van Nazareth en De Pinte.
  • Het fusiecollege keurde de lijst met voorstellen goed, vervolgens konden alle inwoners van de straat stemmen: we kenden een mooie respons met 69 % van de respondenten van Nazareth en De Pinte die reageerden. 

Participatie van raadsleden

We maakten een evaluatie op m.b.t. de verschillende initiatieven die deze legislatuur zijn genomen om een grotere participatie van raadsleden te bevorderen: het traject onder begeleiding van LeVuur, de organisatie van actuafora en maandelijkse gemeenteraadscommissie, een betere leesbaarheid van de beleidsrapporten … 

Stand van zaken halfweg 2024

    • De raadsleden vulden elk afzonderlijk een vragenlijst in. 
    • De resultaten werden gezamenlijk besproken tijdens een gemeenteraadscommissie.

Tijdspad en mijlpalen MJP 2020-2025

  • Ondertekening engagementsverklaring 'participatie van raadsleden' - gerealiseerd 2020
  • Actuaforum - gerealiseerd 2020, wordt jaarlijks hernomen
  • Kader en reglement voor participatie - gerealiseerd 2022
  • Begrotingsapp - gerealiseerd 2021
  • Participatie inzake de fusie (2023-2024)

Wat kost het

  • Er is jaarlijks 1.000 euro voorzien voor algemene participatie-initiatieven. 
  • De budgetten voor participatie inzake de fusie zijn voorzien op de actie PE3-01-04 Samen op weg.
Actieplan PE2-01 Eindkrediet 2024 Uitgaven Vastleggingen 31/08/2024 Eindkrediet 2024 Ontvangsten Ontvangsten 31/08/2024
Gemeente & OCMW
Exploitatie
PE2-01-01 Een kader voor participatie opmaken tegen 1 januari 2022. 1.000 0 0 0
Totaal Exploitatie 1.000 0 0 0
Totaal Gemeente & OCMW 1.000 0 0 0

PE2-02 Een groen, veilig, net en warm Nazareth als een verantwoordelijkheid van iedereen

Terug naar navigatie - Zegget ne keer: van participatie tot cocreatie - Actieplannen - PE2-02 Een groen, veilig, net en warm Nazareth als een verantwoordelijkheid van iedereen

Ons plan

Participatie betekent ook dat er een deel van de verantwoordelijkheid bij inwoners komt te liggen. Als lokaal bestuur willen we bewust communiceren over positieve initiatieven en acties van inwoners, zodat met inspirerende voorbeelden wordt aangetoond dat we naast ‘zeggen’ ook dingen ‘doen’. Er wordt onderzocht of het organiseren van overleg op het niveau van wijken of buurten hieraan kan bijdragen.

Stand van zaken

Inspireren met positieve voorbeelden van inwoners

Als lokaal bestuur willen we bewust communiceren over positieve initiatieven en acties van inwoners, zodat met inspirerende voorbeelden wordt aangetoond dat we naast ‘zeggen’ ook dingen ‘doen’. Dit vertaalt zich in kleine acties door de verschillende teams gedurende het hele jaar.

Wijkoverleg

Deze actie hebben we opgestart samen met de buurtwerking. Nu de nieuwe maatschappelijk werker buurtzorg is aangeworven, kunnen we hiervan werk maken in 2024. Zie  onder 'Verbinding en ontmoeting':  'Iedereen prikkelen voor een warm Nazareth'.

Tijdspad en mijlpalen MJP 2020-2025

  • Communiceren via storytelling (vanaf 2020)
  • Wijkoverleg in de Wijk Landuit-Schelde - pilootproject (vanaf 2022/2023) - zie project 'Zorgzame buurten' (actieplan PD3-04)

Wat kost het

Sinds 2023 zijn er er geen aparte kredieten meer voorzien voor wijkoverleg, dit nemen we op bij de buurtwerking en de organisatie van dienstverleningsantennes.

De hulp- en dienstverlening: rechtlijnig en betrokken

Actieplannen

Terug naar navigatie - De hulp- en dienstverlening: rechtlijnig en betrokken - Actieplannen

PE3-01 Ontwikkelen en implementeren van een nieuw dienstverleningsmodel: op maat en voor iedereen

Terug naar navigatie - De hulp- en dienstverlening: rechtlijnig en betrokken - Actieplannen - PE3-01 Ontwikkelen en implementeren van een nieuw dienstverleningsmodel: op maat en voor iedereen

Ons plan

Het huidig dienstverleningsmodel, dat voornamelijk aanbod-gestuurd is, is aan evaluatie en bijsturing toe. Vertrekkend vanuit een aantal basisprincipes zoals bereikbaarheid (zowel in ruimte als tijd), laagdrempeligheid, integriteit, flexibiliteit … creëren we een nieuw vraag-gestuurd dienstverleningsmodel, op maat en voor iedereen toegankelijk. Dit vraagt een evenwichtsoefening tussen de noden en behoeften van inwoners en wat voor de organisatie efficiënt en haalbaar is Het nieuwe dienstverleningsconcept zal vorm krijgen in een vernieuwd gemeentehuis.

Stand van zaken

Fusie De Pinte en Nazereth

Op organisatorisch vlak staat 2024 in het teken van de fusie van de gemeente De Pinte en de gemeente Nazareth. We richten verschillende werven in om dit voor te bereiden, waaronder onder meer:

  • de ontwikkeling van een nieuw dienstverleningsmodel
  • het optimaliseren van het financieel kader
  • een vernieuwd HRM-beleid (zie ook actieplan PE1-01 Ons HRM - beleid)
  • een digitale transformatie op ICT - vlak (zie ook actieplan PE3-02)
  • specifieke aandacht voor een aantal thema-werven zoals het recyclagepark, kinderopvang, woonzorgcentrum en het verenigingsleven
  • nieuwe straatnamen
  • aangepaste communicatie en participatie (zie ook actieplan PE1-02 en PE2-01)
  • het afstemmen van de werking van beide besturen op elkaar
  • ...

Stand van zaken halfweg 2024

De werkzaamheden worden ambtelijk opgevolgd door de coördinatiegroep en beleidsmatig door het fusiecollege.  Periodiek organiseren we een gemeenschappelijke gemeenteraadscommissie met de raadsleden van beide gemeenten.

We onderscheiden verschillende werven:

  • Binnen de rode werven volgen we de thema's op met een belangrijke beleidsmatige impact.
    • Dienstverleningsmodel en inrichting van gemeentehuis en sociaal huis (zie ook hieronder, actie dienstverleningsmodel)
    • Kinderopvang van 0 tot 3 jaar: de OGG van De Pinte nam de erkenningen van Nazareth over, de samenwerking met Kruisem zetten we stop. Mee door deze beslissing kan er bijkomende opvang worden gerealiseerd in de Zorgflats van het OCMW Nazareth.
    • Recyclagepark: er loopt een proefperiode met mobiele recylageparken, eind september evalueren we dit. In het najaar starten de voorbereiding voor de uitbreiding van het recyclagepark in Nazareth.
    • Verenigingsleven. Tijdens een gemeenteraadscommissie dachten we na over de ondersteuning van het verenigingsleven in de nieuwe fusiegemeente. Op basis hiervan is een stappenplan opgemaakt en gebeuren er verdere voorbereidingen met het oog op beleidsbeslissingen in de volgende legislatuur.
    • Woonzorgcentrum: in samenwerking met Veneco loopt een onderzoek naar wat ruimtelijk mogelijk is op de site Scheldevelde.
  • Daarnaast zijn er diverse thematische werven opgezet:
    • Een nieuw organogram is voorbereid - eind juni keurden beide raden een voorstel goed. Dit dient bekrachtigd te worden door de nieuwe raad van de nieuwe gemeente. Een herziening van rechtspositieregeling en arbeidsreglement is in voorbereiding en leggen we voor aan de raad in oktober.
    • In het kader van de externe communicatie verstuurden we 3 fusienieuwsbrieven, er zijn er nog 2 gepland in het najaar. De nieuwe website is in voorbereiding en we ontwikkelen een nieuw huisstijl. Het nieuwe logo is eind juni voorgesteld.
    • Er gaat veel aandacht naar interne communicatie, met diverse teambuildingssessie, een interne nieuwsbrief en om de twee weken een SPRINT: een korte webinar waar we een update geven aan alle medewerkers.
    • De werking van de adviesraden wordt geëvalueerd. De resultaten stellen we ter beschikking in het najaar.
    • Er is een inventaris opgemaakt van alle reglementen, met bijhorende planning voor het komende jaar. Hetzelfde deden we voor de overeenkomsten.
    • Straatnamen: naar aanleiding van de fusie moeten een aantal straten hernoemd en/of hernummerd worden. Na een participatietraject volgt de definitieve goedkeuring door de gemeenteraad in september.
    • Op het gebied van ICT brengt de fusie heel wat te weeg: met onder meer opzet nieuwe ICT-infrastructuur, keuze en implementatie van software, overschakeling telefonie, het gebruik van Sharepoint voor documentbeheer.
    • AG en EVA: we onderzoeken hoe het AG kan verder gezet worden binnen het nieuwe fusiebestuur. 
  • Binnen de teamwerven stemmen medewerkers van beide besturen hun werkwijzen en processen op elkaar af.

 

Dienstverleningsmodel

Het dienstverleningsmodel herwerken we in het kader van de fusie met De Pinte en Nazareth en is één van de rode werven. In de horizonnota is gekozen voor een warme en nabije dienstverlening. 

Stand van zaken halfweg 2024

In de eerste helft van 2024 zijn de algemene principes verder vertaald:

  • het uitwerken van het concept met onthaal, snelloket en themaloket
  • het bepalen van de openingsuren
  • het uitwerken van een onthaalteam en hun plaats in het organogram.

In de tweede helft van 2024 werken we dit verder concreet uit, zodat we klaar zijn om vanaf 1 januari 2025 van start te gaan met het nieuwe dienstverleningsmodel in de nieuwe fusiegemeente.

 

Herinrichting site gemeentehuis en renovatie Sociaal Huis

  • In 2022 keurden we een vlekkenplan goed voor de volledige site van het gemeentehuis. Als eerste uitvoeringsdossier kozen we voor de renovatie en de uitbreiding van het Sociaal Huis.
    • In 2023 is het ontwerp afgewerkt en een ontwerper aangesteld.
    • De werken  starten vanaf februari 2024 en zullen duren tot begin 2025. In afwachting van realisatie nemen de medewerkers van het Sociaal Huis tijdelijk hun intrek in het Burgerlijk Godshuis.
  • In het kader van de fusie De Pinte en Nazareth herzien we in 2024 de plannen voor de inrichting van de gemeentelijke site.

Stand van zaken halfweg 2024

De werken aan het Sociaal Huis zijn gestart in februari 2024, maar lopen vertragingen op. Realisatie is wellicht niet meer voor het eerste kwartaal van 2025.

Tijdspad en mijlpalen MJP 2020-2025

  • Dienstverleningsmodel:
    • kader bereikbaarheid - gerealiseerd 2020
    • start onthaalteam - gerealiseerd 2020
    • productcatalogus - gerealiseerd 2021
    • afsprakensoftware - gerealiseerd 2021
    • aansluitingen en integraties  Mijn Burgerprofiel en Magda documentendienst (2021-2023)
  • Site gemeentehuis
    • opmaak visienota - gerealiseerd 2021
    • aanstellen architect - gerealiseerd 2022
    • globaal ontwerp en bepaling fasering -gerealiseerd 2022
    • uitvoering eerste herinrichtingsdossier: renovatie Sociaal Huis (2023-2025)
  • Renovatie Sociaal Huis
    • opmaak ontwerp - gerealiseerd 2023
    • aanstellen aannemer- gerealiseerd 2023
    • uitvoering (2024 - 2025)
  • Fusie De Pinte en Nazareth (2023-2025)
    • Principiële beslissing - juni 2023
    • Definitieve beslissing - december 2023

Wat kost het

Bij meerjarenplanaanpassing 2024:

  • zijn de uitgaven voor de BEEGO-cheques geschrapt omdat dit vanaf 2023 is geregeld via het project Digistroom met als penhouder Wijk-Werken Leie en Schelde (actie PE3-01-01)
  • is er 100.000 euro voorzien voor verdere studies over de herinrichting van de site van het gemeentehuis (actie PE3-01-02)
  • is er 300.000 euro extra voorzien voor de renovatie van het Sociaal Huis (actie PE3-01-03)
  • is met betrekking tot de fusie De Pinte en Nazareth het volgende voorzien (actie PE3-01-04):
    • 500.000 euro voor diverse uitgaven m.b.t. de fusie, gespreid over 2024 en 2025: HRM-maatregelen, communicatie, digitale transformatie, wijziging straatnamen, ...
    • de fusiebonus (schuldovername door Vlaanderen vanaf 30 september 2024) is terug te vinden onder 'Financiering': voor 2024 bedraagt dit 289.457 euro en in 2025 620.534 euro.

Bij meerjarenplanaanpassing 2024/1:

  • renovatie en uitbreiding van het Sociaal Huis: verschuiving budget van 200.000 van 2024 naar 2025 en verhoging met 100.000 euro
  • het budget voor de fusie is verhoogd met 532.000  euro voor 2024-2025. Vooral op het vlak van ICT (350.000 euro) diende extra middelen voorzien te worden.
Actieplan PE3-01 Eindkrediet 2024 Uitgaven Vastleggingen 31/08/2024 Eindkrediet 2024 Ontvangsten Ontvangsten 31/08/2024
Gemeente & OCMW
Exploitatie
PE3-01-01 Ontwikkelen van een nieuw dienstverleningsmodel 0 0 0 60
PE3-01-04 Samen op weg. Vrijwillige samenvoeging lokale besturen De Pinte en Nazareth. 41.006 50.039 3.500 0
Totaal Exploitatie 41.006 50.039 3.500 60
Investering
PE3-01-02 De site van het gemeentehuis herinrichten 100.000 0 0 0
PE3-01-03 Het Sociaal Huis renoveren en uitbreiden 1.335.000 1.517.146 0 0
PE3-01-04 Samen op weg. Vrijwillige samenvoeging lokale besturen De Pinte en Nazareth. 761.915 367.314 0 0
Totaal Investering 2.196.915 1.884.460 0 0
Financiering
PE3-01-04 Samen op weg. Vrijwillige samenvoeging lokale besturen De Pinte en Nazareth. -289.457 0 0 0
Totaal Financiering -289.457 0 0 0
Totaal Gemeente & OCMW -1.866.452 1.934.499 3.500 60

PE3-02 Tegen 2025 is Nazareth een papierloze en cashloze organisatie

Terug naar navigatie - De hulp- en dienstverlening: rechtlijnig en betrokken - Actieplannen - PE3-02 Tegen 2025 is Nazareth een papierloze en cashloze organisatie

Ons plan

Nauw samenhangend met het nieuwe dienstverleningsmodel, is de doorgedreven digitalisering van de organisatie. Digitalisering van de werking betekent dat processen efficiënter verlopen en dat er een vlottere gegevensuitwisseling is tussen de verschillende diensten. Digitalisering van de dienstverlening speelt in op de noden van de moderne burger die veel zaken reeds via digitale weg regelt (bank, vakantie, …). Digitale dienstverlening is echter slechts één van de pijlers van het nieuwe dienstverleningsmodel. Daarnaast blijven andere kanalen belangrijk, zoals de loketfunctie, het werken op afspraak, … . Om dit vorm te geven zal er een strategische visie op ICT worden uitgewerkt:

Stand van zaken

Digitaal (samen) werken

De fusie met het lokaal bestuur heeft een grote impact op digitaal vlak. We zetten hier volop op in met onder meer volgende acties:

  • integratie van de IT-infrastructuur (servers, netwerkverbindingen, beveiliging, databases ...) waarbij we kiezen voor een cloudgerichte benadering
  • het creëren van een gemeenschappelijk domein
  • de integratie van de meer dan 30 software-applicaties waarop beide besturen beroep doen (inclusief koppelingen)
  • het opzetten van een gezamenlijk documentbeheerssysteem
  • het afstemmen van het informatieveiligheidsplan
  • de integratie van de telefonie
  • ...

Informatieveiligheid

In 2023 moesten we onze serverstructuur volledig vernieuwen. We kozen voor een datacenter ('cloudoplossing'),  de servers staan niet langer in het gemeentehuis ('on premise'). Het migratietraject is eind 2023 opgestart en wordt begin 2024 afgerond.

Stand van zaken halfweg 2024

  • De implementatie van de cloudserver startte eind 2023 en is begin 2024 afgerond.
  • Integratie van de IT-infrastructuur (servers, netwerkverbindingen, beveiliging, databases ...): in juni 2024 was de basisopzet klaar.
  • Integratie van software-applicaties: de keuze voor de verschillende pakketten is grotendeels gemaakt, uitrol volgt vanaf de tweede helft van 2024.

Tijdspad en mijlpalen MJP 2020-2025

  • Strategische visie op ICT - gerealiseerd 2021
  • Bedrijfscontinuïteitsplan - gerealiseerd 2022
  • Cashloze organisatie - gerealiseerd 2020
  • Digitale facturatie - gerealiseerd 2022
  • Migratie naar datacenter - gerealiseerd 2024

Wat kost het

Bij meerjarenplanaanpassing 2024:

  • is 15.000 euro extra voorzien voor de implementatie van diverse softwarepakketten.
  • verminderden we de investeringskosten voor het vernieuwen van de serverinfrastuur met 107.500 euro. Vermits we kozen voor een cloudoplossing, verschoven de uitgaven naar exploitatie (binnen het gelijkblijvend beleid op de actie GB8-01-03).
  • De budgetten m.b.t. digitale maatregelen voor de fusie zijn voorzien op de actie PE3-01-04 Samen op weg.
Actieplan PE3-02 Eindkrediet 2024 Uitgaven Vastleggingen 31/08/2024 Eindkrediet 2024 Ontvangsten Ontvangsten 31/08/2024
Gemeente & OCMW
Exploitatie
PE3-02-04 Digitaal (samen) werken 0 0 0 0
Totaal Exploitatie 0 0 0 0
Investering
PE3-02-03 Disaster recovery lokaal in het muziekfiliaal 20.000 13.461 0 0
PE3-02-04 Digitaal (samen) werken 28.750 28.559 0 0
Totaal Investering 48.750 42.020 0 0
Totaal Gemeente & OCMW 48.750 42.020 0 0

PE3-03 Organisatiebeheersing en - ontwikkeling: integraal en lean

Terug naar navigatie - De hulp- en dienstverlening: rechtlijnig en betrokken - Actieplannen - PE3-03 Organisatiebeheersing en - ontwikkeling: integraal en lean

Ons plan

De raad keurde op 4 november 2019 het kader voor organisatiebeheersingssysteem goed. De organisatiebeheersing wordt zowel organisatie-breed als op afdelingsniveau georganiseerd. Organisatie-breed ligt de focus op de ondersteunende en managementprocessen. Op afdelingsniveau ligt het accent vooral op de kernprocessen. Bij het vastleggen van de processen gaan we uit van het zo ‘lean’ mogelijk maken van de organisatie door efficiëntie en klantvriendelijkheid.

Stand van zaken

Actiepunten 2024

We bepalen de prioriteiten in functie van  de fusie met De Pinte:

  • Het voorbereiden van een eengemaakt kader voor organisatiebeheersing.
  • Evaluatie beleids- en beheerscyclus 2020-2025 met het oog op het opmaken van het nieuwe meerjarenplan.
  • Procesbeschrijvingen opmaken naar aanleiding van het op elkaar afstemmen van de verschillende werkingen.
  • Het evalueren van diverse reglementen.

Stand van zaken halfweg 2024

  • Doelstellingen en procesmanagement
    • Het opmaken van procesbeschrijvingen, in het bijzonder voor algemene ondersteunende processen en in het kader van de nieuwe beleidscyclus
  • Belanghebbendenmanagement: 
    • evaluatie en herziening afspraken en reglementen beleidsorganen
    • evaluatie samenwerkingsverbanden
    • evaluatie werking adviesraden
    • dienstverlening: zie aparte actie
  • Monitoring
    • Het opzetten van opvolging indicatoren, o.m. in het kader van de omgevingsanalyse
  • Financieel management
    • Evaluatie werkwijze subsidies
    • Evaluatie aankoopcyclus
    • Evaluatie werking AG
  • Organisatiestructuur
    • Opmaak nieuw organogram, inclusief functiekaarten
  • Organisatiecultuur
    • Teamactiviteiten, interne nieuwsbrieven, SPRINT-sessies, ...
  • Personeel
    • Opmaak nieuwe rechtspositieregeling en arbeidsreglement
  • Communicatie
    • Opmaak van nieuwe kaders inzake interne en externe communicatie
  • Facility
    • Uitbreiden digitale tool (TOPdesk) naar patrimonium De Pinte
  • ICT: zie actie digitaal samenwerken

 

Tijdspad en mijlpalen MJP 2020-2025

  • Actieplan 2020-2021 - gerealiseerd
  • Tussentijdse evaluatie (2022) - gerealiseerd
  • Actieplan 2023-2024

Wat kost het

Binnen het prioritaire beleid zijn er hier in 2024 geen budgetten aan gekoppeld.

Doe de SDG-toets

Actieplannen

Terug naar navigatie - Doe de SDG-toets - Actieplannen

PE4-01 De SDG's bekendmaken

Terug naar navigatie - Doe de SDG-toets - Actieplannen - PE4-01 De SDG's bekendmaken

Ons plan

Jaarlijks zullen er meerdere informatie-en sensibiliseringsacties worden opgezet om de SDG’s, en de maatregelen en acties die hieruit voortvloeien, bekend te maken bij het grote publiek

Stand van zaken

Informatie en sensibilisering i.v.m. de SDG's

  • Jaarlijks kiezen we een SDG waarrond organisatiebreed sensibiliseren
  • Er zijn de jaarlijks terugkerende acties zoals het verduurzamen van bestaande evenementen en acties.

Stand van zaken halfweg 2024

  • SDG's waren visueel aanwezig tijdens de opening van het Vlinderpark
  • We organiseerden een informatieavond rond SDG's binnen de subsidieprojecten lokaal mondiaal beleid
  • SDG's waren zowel visueel als inhoudelijk aanwezig tijdens de Congohappening in juni
  • Verduurzamen werking BKO o.m. via sensibiliseren rond een gezond 4-uurtje
  • Belang van gezonde voeding in week van de gezondheid: communicatiecampagne op het  intranet aan collega's

Tijdspad en mijlpalen MJP 2020-2025

  • Deelname campagne '10 mondiale uitdagingen' (2020-2022) - gerealiseerd
  • Actie: (W)arm Nazareth - gerealiseerd 2021
  • Regenboogzebrapaden - gerealiseerd 2021
  • Actie: Vrouwen aan zet - gerealiseerd 2022
  • Actie: Ademruimte - gerealiseerd 2023
  • Jaarlijks een bestaand evenement 'SDG'-proof maken

Wat kost het

Jaarlijks is er een bedrag van 1.550 euro voorzien voor diverse sensibiliseringsacties. Er zal extra budget voorzien moeten worden om de klimaattafels via Veneco te organiseren.

Actieplan PE4-01 Eindkrediet 2024 Uitgaven Vastleggingen 31/08/2024 Eindkrediet 2024 Ontvangsten Ontvangsten 31/08/2024
Gemeente & OCMW
Exploitatie
PE4-01-01 Jaarlijks worden er algemene informatie-en sensibilisatieacties opgezet m.b.t. de SDG's 1.550 2.200 0 0
Totaal Exploitatie 1.550 2.200 0 0
Totaal Gemeente & OCMW 1.550 2.200 0 0

PE4-02 Kaders uitwerken om de SDG's te verankeren

Terug naar navigatie - Doe de SDG-toets - Actieplannen - PE4-02 Kaders uitwerken om de SDG's te verankeren

Ons plan

Het engagement voor de SDG’s is niet vrijblijvend. Ook hier wil het lokaal bestuur een inspirerend voorbeeld zijn en kaders uitwerken om ervoor te zorgen dat de duurzaamheidsprincipes verankerd worden in de organisatie. Zo zullen er toetsinstrumenten worden ontworpen m.b.t. duurzaam aankopen , het sociale aspect van de verschillende reglementen van het lokaal bestuur, duurzaam bouwen en renoveren, …

Stand van zaken

Duurzaam aankopen

In 2022 tekenden we in op het platform 'Regioleverancier', dit zetten we verder in 2023 en 2024. Dit moet het leveranciers gemakkelijk maken om zich aan te melden voor overheidsopdrachten.

Duurzaam bouwen en renoveren: we werken aan een duurzaam, efficiënt en effectief gebouwenbeheer.

  • Per gebouw van het lokaal bestuur maken we een 'profielfoto' op: staat van het gebouw, energieprestatie-indicatoren, onderhoudsplan, ...
  • Eind 2022 kochten we hiervoor een aangepaste softwaretool aan, in 2023 zorgden we voor de implementatie. Dit moet toelaten om de toestand van de gebouwen en het energieverbruik bij te houden. We zetten dit in 2024 verder en voegen het patrimonium van De Pinte toe.

Sociale toets reglementen.

We organiseerden in 2023 een denktank met alle betrokken medewerkers rond volgende vragen 1) Bereiken we de juiste doelgroep voldoende? Hoe verloopt de doorverwijzing intern en extern? En zijn onze werkwijzen efficiënt en effectief?

De output van deze oefening nemen we mee in de voorbereiding voor de afstemming met de reglementen van De Pinte. 

Stand van zaken halfweg 2024

  • Duurzaam aankopen:
    • Uitbreiding Faire gemeente met o.m. uitbreiding 2 horecazaken die zich aansloten.
    • We verduurzaamden de cadeaus van de scholencross: belevenissen in plaats van geschenken.
  • Duurzaam bouwen en renoveren.
    • De implementatie van de softwaretool liep vertraging op door de fusie met De Pinte en doordat de invulling van de functie van teamverantwoordelijke facility niet ingevuld raakte. 
    • Energiemonitoringsysteem: we zetten de overstap van E-lyse naar Terra (energieboekhoudsysteem van VEB).

 

Tijdspad en mijlpalen MJP 2020-2025

  • Kader 'duurzaam en lokaal aankopen' (2020-2023)
  • Sociale toets m.b.t. reglementen lokaal bestuur - gerealiseerd 2023
  • Kader 'bouwprojecten lokaal bestuur Nazareth (2021-2025).

Wat kost het

Binnen het prioritaire beleid zijn er hier in 2024 geen budgetten aan gekoppeld.

Beschikbaarheid documentatie

Terug naar navigatie - Doe de SDG-toets - Beschikbaarheid documentatie

Het meerjarenplan en de bijhorende documenten zijn beschikbaar op de website van het lokaal bestuur Nazareth https://www.nazareth.be/meerjarenplan-lokaal-bestuur en via de begrotingsapp (https://nazareth.begrotingsapp.be/)

Voor het AG: Het meerjarenplan en de bijhorende documenten zijn beschikbaar op de website van het lokaal bestuur Nazareth https://www.nazareth.be/meerjarenplan-autonoom-gemeentebedrijf en via de begrotingsapp (https://nazareth.begrotingsapp.be/)