Ons plan
Het lokaal bestuur neemt initiatieven om de kwaliteit en het aanbod van het openbaar vervoer te verhogen, door zowel zelf initiatief te nemen of in overleg te gaan met partners en hogere overheden.
Stand van zaken
De werking van de Vervoerregioraad
Het overleg om het openbaar vervoer te verbeteren gebeurt binnen de vervoerregioraad. In deze raad komen de belangrijkste belanghebbenden uit alle bestuursniveaus samen: de gemeenten, de Vlaamse overheid, De Lijn, de spoorwegen, ... . De vervoerregioraad stelt een regionaal mobiliteitsplan op voor de hele regio en zal dat plan ook opvolgen en evalueren. Na een oriëntatiefase in 2020 volgde in 2021 de synthesefase en is de opmaak van een visienota voorbereid. De basisprincipes zijn om méér in te zetten op duurzame vervoersmodi en minder op niet-duurzame vervoersmodi. Dit sluit aan bij het lokaal mobiliteitsplan. Ook het Hoppinpunt (zie ook actieplan 'Gedeelde mobiliteit faciliteren') wordt binnen de vervoerregioraad uitgewerkt
Zaken die voor Nazareth ter bespreking voorliggen zijn onder meer de haltes op de N60, vervoer door Landuit, sluiting overwegen, haltes in de bedrijvenzone Eke, ... .
Stand van zaken halfweg 2023:
- De gemeenteraad heeft het regionaal vervoersplan van De Lijn niet goedgekeurd omdat dit niet tegemoetkwam aan aandachtspunten voor Nazareth: het behoud van bushaltes doorheen de kern van Landuit, het niet ontsluiten van bedrijvenzones en de problematiek van de vervanging van de Belbus door het concept 'vervoer op maat'.
- Infrabel wenst op korte termijn als eerste overweg deze ter hoogte van de Vossenholstraat af te sluiten. Hierover is nog geen akkoord: we wachten de alternatieven van Infrabel af voor de sluiting, vooraleer we de overweg laten afsluiten.
Eigen initiatieven
We wensen zelf gedeeld vervoer naar de markt te organiseren met de Iedereen Mee Bus. Er is hier echter nog geen vooruitgang geboekt: eerst was er de coronapandemie, anderzijds was de functie van maatschappelijk werker buurtzorg gedurende lange tijd niet ingevuld.
Dit project staat momenteel 'on hold'.
Toegankelijke haltes
We nemen deel aan een coachingtraject 'Masterplan Toegankelijke haltes', waarbij we inhoudelijke ondersteuning krijgen van Inter, het Vlaams expertisecentrum voor toegankelijkheid en Universal design. Doelstelling van het Masterplan Toegankelijkheid is om tegen 2030 50% van de haltes van het aanvullend en kernnet in het nieuw openbaar vervoernetwerk toegankelijk te maken voor iedereen.
Stand van zaken halfweg 2023:
Er zijn er 38 bushaltes op de gemeentewegen geselecteerd en gescreend door Inter. Om ook de gebruikers van die haltes niet te vergeten, lanceerden we begin augustus een gebruikersbevraging die zal lopen tot eind september.
- Vanaf begin augustus hangen aan de 38 geselecteerde bushaltes affiches met de QR-code van de korte online vragenlijst
- We organiseren terreinbezoeken met leden van de ouderenraad, toegankelijkheidsraad en gebruikers van De Lijn vanuit Zonnehoeve.
Tijdspad en mijlpalen MJP 2020-2025
- Regionaal mobiliteitsplan
- oriëntatienota - gerealiseerd 2020
- synthesenota en visie - gerealiseerd 2022
- ontwerp regionaal mobiliteitsplan (2022-2023)
- nieuw openbaar vervoerplan - van kracht vanaf 1 januari 2024
- Inrichting vaste ritten met de 'Iedereen mee bus' naar de markt - on hold
- Halteplaatsomgevingen verbeteren - deelname 'Masterplan toegankelijke haltes (2023-2024)
Wat kost het
- Jaarlijks is er 1.000 euro voorzien om vaste ritten te organiseren met de 'Iedereen mee bus'.
Gemeente & OCMW |
|
|
|
|
Exploitatie |
|
|
|
|
PB1-02-03 Eigen gemeenschappelijk vervoer in Nazareth organiseren |
1.000 |
0 |
0 |
0 |
Totaal Exploitatie |
1.000 |
0 |
0 |
0 |
Totaal Gemeente & OCMW |
1.000 |
0 |
0 |
0 |