Het lokaal bestuur: inspireren door het goede voorbeeld te geven

Globale evaluatie

Terug naar navigatie - Globale evaluatie

Het lokaal bestuur wil zich blijven ontwikkelen tot een uitmuntende organisatie.

We werkten verder aan het nieuwe dienstverleningsmodel en een klantgerichte cultuur, onder meer door een uitbreiding van het onthaal team, het gebruik van ‘Mijn Burgerprofiel’ in te bedden in de dienstverlening van het lokaal bestuur, een veralgemeend gebruik van afspraken, … . In 2022 keurden we een vlekkenplan goed voor de volledige site van het gemeentehuis. Als eerste uitvoeringsdossier kozen we voor de renovatie en de uitbreiding van het Sociaal Huis. 

Wat realiseerden we nog in 2022?

  • Op het gebied van HRM  organiseerden we een specifieke opleiding ter ondersteuning van de leidinggevenden, 'Leidinggeven met goesting',
  • We legden de  'Communicatiestrategie en -leidraad' voor beleid en medewerkers vast.
  • Papierloze en cashloze organisatie: de QR-code en betaallink is in 2022 verschenen op elke factuur van het lokaal bestuur.
  • We voerden het actieplan ICT uit, onder meer door het werken met Microsoft Teams en Sharepoint uit te breiden.
  • In 2022 hebben we een grote informatie- en sensibiliseringscampagne opgezet rond SDG 5 Gendergelijkheid: "Vrouwen aan zet. Samen voor gendergelijkheid". 

Een positieve organisatie: iedereen is fier en betrokken, iedereen werkt samen, iedereen is nodig

Actieplannen

Terug naar navigatie - Actieplannen

PE1-01 Ons HRM-beleid: iedereen is nodig en weet zich gewaardeerd

Terug naar navigatie - PE1-01 Ons HRM-beleid: iedereen is nodig en weet zich gewaardeerd

Ons plan

Om een kwaliteitsvolle hulp- en dienstverlening te realiseren, zijn er voldoende en gekwalificeerde medewerkers nodig. Dit realiseren we door ons te profileren als een aantrekkelijk werkgever, zowel bij werving als selectie als in het retentiebeleid. Door een strategisch VTO-beleid investeren we in permanente kennisontwikkeling.

Stand van zaken

Het lokaal bestuur als aantrekkelijke werkgever

  • We werken  verder aan een gestroomlijnd onthaalbeleid en een uitgebreid 'on boarding traject'. Na in 2021 het concept te hebben uitgewerkt (en uitgevoerd) van een geslaagde volledige onthaaldag voor nieuwe medewerkers, zetten we in 2022 verder in op het opmaken en het uniformiseren van het gehele onthaaltraject:
    • We brachten het gehele proces (van aanwerving tot 1 jaar na indiensttreding) in kaart en bepaalden op basis hiervan actiepunten.
    • We maakten een vormingsplan op jaarbasis op. Eind 2022 is dit positief geëvalueerd, in 2023 zetten we dit verder en breiden dit uit met nieuwe thema's.
    • Tijdens de onthaaldag leert men de volledige werking van het lokaal bestuur kennen. Dit lokt zoveel positieve reacties uit, dat ook wie al langer werkt in de organisatie wil en kan deelnemen: men krijgt een beeld van elke schakel binnen de organisatie en hoe die bijdraagt aan het realiseren van de doelstellingen.
  • Ter ondersteuning van de volledige HRM-werking, implementeren we een geïntegreerd softwarepakket. We blijven echter kampen met technische problemen bij de softwareleverancier zodat de uitvoering veel trager verloopt dan gewenst.
    • In 2022 is het evaluatiesysteem geïmplementeerd.

Werk maken van leren

  • We maken een eigen, beperkt platform voor e-learning, voornamelijk gericht op nieuwe medewerkers. We werken dit af in 2023.
  • We organiseerden een specifieke opleiding ter ondersteuning van de leidinggevenden, 'Leidinggeven met goesting', zowel voor nieuwe leidinggevenden als een opvolgsessie voor wie de opleiding reeds in 2018 volgde. Het zorgt voor een teamgevoel en een gevoel van vertrouwen en veiligheid onder de leidinggevenden, om van elkaar te leren en hen sterker in hun schoenen te laten staan. We willen hiermee tegemoet komen aan de noodzaak aan permanente ontwikkeling.

Tijdspad en mijlpalen

  • Kader telewerk - gerealiseerd 2020
  • Kaderuitzendarbeid - gerealiseerd 2020
  • Aanwervingskanalen optimaliseren - gerealiseerd  2020
  • Onthaalbeleid stroomlijnen en het uitwerken van een 'on boarding - traject' (2020-2023)
  • Geïntegreerd HRM-softwarepakket (2020-2023)
  • Het ontwikkelen van eigen e-learning platform (vanaf 2021)
  • Evaluatie en herziening organogram - gerealiseerd 2021

Wat kost het

  • Op de actie PE1-01-01 worden de uitgaven geboekt i.v.m. werving en selectie, in 2022 was dit hoger dan geraamd. 
  • De ontvangsten en uitgaven i.v.m. vormingen en opleidingen zijn voorzien op de actie PE1-02-02.
Actieplan PE1-01 Eindkrediet 2022 Ontvangsten Eindkrediet 2022 Uitgaven Rekening 2022 Ontvangsten Rekening 2022 Uitgaven
Gemeente & OCMW
Exploitatie
PE1-01-01 De juiste persoon op de juiste plaats 0 32.000 0 59.730
PE1-01-02 Werk maken van leren: naar een strategisch VTO-beleid 0 73.000 0 67.462
Totaal Exploitatie 0 105.000 0 127.191
Totaal Gemeente & OCMW 0 105.000 0 127.191

PE1-02 Proactief, positief en toegankelijk communiceren

Terug naar navigatie - PE1-02 Proactief, positief en toegankelijk communiceren

Ons plan

De communicatie van het lokaal bestuur moet bijdragen aan alle strategische en operationele doelstellingen. In het permanent en proactief communiceren over beslissingen en realisaties, willen we de nadruk leggen op positieve taal en beelden, zodat iedereen (beleid, inwoners; medewerkers) zich betrokken voelt bij het lokaal bestuur en haar werking. Toegankelijke communicatie is hiervoor een noodzakelijke voorwaarde.

Stand van zaken

Positieve taal en beelden

  • We legden de  "Communicatiestrategie en -leidraad" voor beleid en medewerkers vast. Hierin bepalen we  welke kanalen en communicatiemiddelen geschikt zijn voor de verschillende boodschappen en doelgroepen.
  • We maakten onze website toegankelijker:
    • We organiseerden een focusgroep met de ouderenraad en pasten de website volgens hun opmerkingen aan.
    • De voorleesknop op de website maakt onze teksten toegankelijker voor mensen die niet goed Nederlands kennen, niet goed kunnen lezen of niet goed kunnen zien.
    • We verbeterden de zoekfunctie in samenwerking met de leverancier.  Stelselmatig voegen we relevante trefwoorden toe aan de webpagina's. Hierdoor vind je gemakkelijker de informatie terug.
  • Reclame voor activiteiten voeren we sinds het voorjaar van 2022 bijkomend via Facebookevenementen en de Facebookgroep Beleef Nazareth, alsook via de nieuwe digitale nieuwsbrief Beleef Nazareth.

Helder en doelgericht communiceren

  • Het communicatieteam heeft de term "Comco's" gelanceerd: een nieuwe benaming voor alle communicatie-collega's. Dat is iedereen die regelmatig onze algemene communicatiekanalen en -middelen  gebruikt, om extern te communiceren. Voorheen hadden deze collega's onderling weinig contact met elkaar op het vlak van communicatie. Nu voelen we ons meer met elkaar verbonden. We vormen  een groep die samen aan eenzelfde doel werkt: onze inwoners op een professionele manier informeren en sensibiliseren.
  • Beleidsbeslissingen worden nu consequent gecommuniceerd via de pers, de infokrant en de digitale nieuwsbrief. Daardoor krijgen de inwoners een beter zicht op het lokale beleid en de vele initiatieven van het bestuur.

Nieuwe website

 

Tijdspad en mijlpalen

  • Film over Nazareth (2020-2021) - gerealiseerd 2021
  • Strategische communicatieplanning (2021 - 2022) - gerealiseerd 2022

Wat kost het

  • De film over Nazareth kostte 4.599 euro, voor het overige zijn er binnen het prioritair beleid geen budgetten aan deze actie gekoppeld.

Zegget ne keer: van participatie tot cocreatie

Actieplannen

Terug naar navigatie - Actieplannen

PE2-01 De volledige participatieladder voor iedereen: burgers, wijken, adviesraden, raadsleden

Terug naar navigatie - PE2-01 De volledige participatieladder voor iedereen: burgers, wijken, adviesraden, raadsleden

Ons plan

Via de opmaak van een participatiekader zal participatie structureel verankerd worden in de organisatie. Een bijzondere vorm van participatie is de betrokkenheid van de raadsleden: we zoeken naar werkvormen waarbij de raad een forum van echt maatschappelijk debat kan worden

Stand van zaken

Een kader voor participatie

Bij de opmaak van het participatiereglement doorliepen we volgende stappen

  • Op basis van het traject 'Versterking van de rol van de raad' werd een kader voor participatietrajecten uitgewerkt.  (i.s.m. Levuur, 2020).
  • Als basis voor het reglement werd een nota werd opgemaakt 'Participatie binnen het lokaal bestuur', die werd gevalideerd door het bureau van de raad en het managementteam in 2021.

 In maart 2022 keurde de raad het participatiereglement goed.

In 2022 realiseerden we onder meer volgende participatietrajecten in samenwerking met inwoners:

  • inrichting site De Bekken (Vlinderpark);
  • mobiliteitsplan;
  • klimaattafels: adaptatieplan en mitigatieplan. 

De rol van de raad versterken

  • Samen met andere besturen tekenden we in op de Vlaamse projectoproep 'Gemeente zonder Gemeentehuis' binnen het thema digitale democratie. Concreet wensen we de begrotingsapp toegankelijker en interactiever te maken voor inwoners, verenigingen en ondernemingen. Onze aanvraag werd echter niet weerhouden
  • In 2022 organiseerden we het derde actuaforum. Het thema was ‘Bestuurlijke organisatie: intergemeentelijke samenwerking en fusiemogelijkheden’. Tijdens het actuaforum bediscussieerden we het thema inhoudelijk aan de hand van drie grote invalshoeken, met name wat is de betekenis voor 1) de burger 2) de mandataris 3) de organisatie. Op basis hiervan formuleerden we per thema drie aanbevelingen voor het verdere verloop van het traject.

Tijdspad en mijlpalen

  • Ondertekening engagementsverklaring 'participatie van raadsleden' - gerealiseerd 2020
  • Actuaforum - gerealiseerd 2020, wordt jaarlijks hernomen
  • Kader en reglement voor participatie (2020-2022) - gerealiseerd 2022
  • Begrotingsapp - gerealiseerd 2021

Wat kost het

  • We voorzien jaarlijks krediet voor algemene participatie-initiatieven
Actieplan PE2-01 Eindkrediet 2022 Ontvangsten Eindkrediet 2022 Uitgaven Rekening 2022 Ontvangsten Rekening 2022 Uitgaven
Gemeente & OCMW
Exploitatie
PE2-01-01 Een kader voor participatie opmaken tegen 1 januari 2022. 0 1.000 0 767
Totaal Exploitatie 0 1.000 0 767
Totaal Gemeente & OCMW 0 1.000 0 767

PE2-02 Een groen, veilig, net en warm Nazareth als een verantwoordelijkheid van iedereen

Terug naar navigatie - PE2-02 Een groen, veilig, net en warm Nazareth als een verantwoordelijkheid van iedereen

Ons plan

Participatie betekent ook dat er een deel van de verantwoordelijkheid bij inwoners komt te liggen. Als lokaal bestuur willen we bewust communiceren over positieve initiatieven en acties van inwoners, zodat met inspirerende voorbeelden wordt aangetoond dat we naast ‘zeggen’ ook dingen ‘doen’. Er wordt onderzocht of het organiseren van overleg op het niveau van wijken of buurten hieraan kan bijdragen.

Stand van zaken

Inspireren met positieve voorbeelden van inwoners

Als lokaal bestuur willen we bewust communiceren over positieve initiatieven en acties van inwoners, zodat met inspirerende voorbeelden wordt aangetoond dat we naast ‘zeggen’ ook dingen ‘doen’. Dit vertaalt zich in kleine acties door de verschillende teams gedurende het hele jaar.

  • In 2022 startten we met 'Beleef Nazareth'.  De bestaande activiteitennieuwsbrief werd maar sporadisch verstuurd, hoewel ongeveer 500 mensen zich hiervoor ingeschreven hebben. Na evaluatie, hebben we twee nieuwe kanalen opgestart:
    • De activiteitennieuwsbrief hebben we een doorstart gegeven onder de titel "Beleef Nazareth". Deze nieuwsbrief wordt minstens maandelijks verstuurd naar de e-mailadressen van de abonnees.
    • Op Facebook hebben we een openbare groep "Beleef Nazareth" gemaakt, gekoppeld aan de pagina "Gemeente Nazareth". Hierop plaatsen collega's van alle teams tips over vrijetijdsbeleving en vragen we aan inwoners en verenigingen om hun tips en foto's te delen. De bedoeling is verbinding en ontmoeting te faciliteren.
  • In de infokrant begonnen we met de nieuwe rubriek "Marktkramer van de maand", waardoor telkens een of twee ondernemers in de kijker staan. Via de rubriek "Erfgoedwedstrijd" zetten we de erfgoedwerking in de schijnwerpers.

Wijkoverleg

Deze actie zullen we opstarten samen met de buurtwerking (zie actieplan PD3-04).

Tijdspad en mijlpalen

  • Communiceren via storytelling (vanaf 2020)
  • Wijkoverleg in de Wijk Landuit-Schelde - pilootproject (vanaf 2022/2023) - zie project 'Zorgzame buurten' (actieplan PD3-04)

Wat kost het

Er is jaarlijks 2.000 euro voorzien om kleinschalige initiatieven te organiseren, in 2022 zijn er geen uitgaven.

Actieplan PE2-02 Eindkrediet 2022 Ontvangsten Eindkrediet 2022 Uitgaven Rekening 2022 Ontvangsten Rekening 2022 Uitgaven
Gemeente & OCMW
Exploitatie
PE2-02-01 Inspireren met positieve voorbeelden van inwoners 0 500 0 0
PE2-02-02 Het organiseren van wijkoverleg 0 1.500 0 0
Totaal Exploitatie 0 2.000 0 0
Totaal Gemeente & OCMW 0 2.000 0 0

De hulp- en dienstverlening: rechtlijnig en betrokken

Actieplannen

Terug naar navigatie - Actieplannen

PE3-01 Ontwikkelen en implementeren van een nieuw dienstverleningsmodel: op maat en voor iedereen

Terug naar navigatie - PE3-01 Ontwikkelen en implementeren van een nieuw dienstverleningsmodel: op maat en voor iedereen

Ons plan

Het huidig dienstverleningsmodel, dat voornamelijk aanbod-gestuurd is, is aan evaluatie en bijsturing toe. Vertrekkend vanuit een aantal basisprincipes zoals bereikbaarheid (zowel in ruimte als tijd), laagdrempeligheid, integriteit, flexibiliteit … creëren we een nieuw vraag-gestuurd dienstverleningsmodel, op maat en voor iedereen toegankelijk. Dit vraagt een evenwichtsoefening tussen de noden en behoeften van inwoners en wat voor de organisatie efficiënt en haalbaar is Het nieuwe dienstverleningsconcept zal vorm krijgen in een vernieuwd gemeentehuis.

Stand van zaken

Dienstverleningsmodel

We bouwden het nieuwe dienstverleningsmodel verder uit.

In 2022 realiseerden we volgende zaken:

  • Implementatie werking nieuw onthaalteam
  • We linkten ‘Mijn Burgerprofiel' met andere toepassingen zoals het digitaal loket van burgerzaken, de vrijetijdssoftware en de software voor de sociale dienst. Zo werken we mee aan de Vlaamse doelstelling  om iedere inwoner één digitale plaats te bieden waar hij al zijn overheidsdocumenten terugvindt, ongeacht of deze nu federaal, Vlaams of lokaal zijn.
  • In het kader van digitale inclusie werken we sinds 2021 samen met BEEGO, een organisatie die  slimme informaticastudenten inschakelt om mensen aan huis en met geduld helpen. Na een positieve evaluatie in 2022, zetten we deze werking verder.
  • Zoals wettelijk vereist, voldoen we sinds eind 2022 aan de regelgeving m.b.t. single digital gateway. Dit betekent dat informatie van producten en diensten van lokale besturen op Your Europe in het Engels moet beschikbaar zijn. We maken hiervoor gebruik van de productencatalogus zoals door Vlaanderen opgemaakt.
  • We ontwikkelden een dashboard die de beschikbare data i.v.m. dienstverlening combineert: telefonie, afspraken, digitaal loket en meldingen. Dit laat toe om de werking gericht bij te sturen.

Herinrichting gemeentehuis

  • In 2021 liep de overheidsopdracht om een ontwerper aan te stellen, we wezen toe begin 2022.

    In 2022 keurden we een vlekkenplan goed voor de volledige site van het gemeentehuis. Als eerste uitvoeringsdossier kozen we voor de renovatie en de uitbreiding van het Sociaal Huis. Dit realiseren we vanaf 2023, voor deze legislatuur zijn geen andere uitvoeringsdossiers meer voorzien.

 

Renovatie en uitbreiding Sociaal Huis

Tijdspad en mijlpalen

  • Dienstverleningsmodel:
    • kader bereikbaarheid - gerealiseerd 2020
    • start onthaalteam - gerealiseerd 2020
    • productcatalogus - gerealiseerd 2021
    • afsprakensoftware - gerealiseerd 2021
    • aansluitingen en integraties  Mijn Burgerprofiel en Magda documentendienst (2021-2023)
  • Site gemeentehuis
    • opmaak visienota - gerealiseerd 2021
    • aanstellen architect - gerealiseerd 2022
    • globaal ontwerp en bepaling fasering -gerealiseerd 2022
    • uitvoering eerste herinrichtingsdossier: renovatie Sociaal Huis (2023-2024)

Wat kost het

  • Op de actie PE3-01-01 boeken we uitgaven en ontvangsten t i.v.m. het nieuwe dienstverleningsmodel - de ontvangsten hebben betrekking op de verkoop van BEEGO-cheques. Licentiekosten voor software zijn geboekt op het gelijkblijvend beleid (GB8-01-03).
  • De uitgaven voor het opmaak van het vlekkenplan van site gemeentehuis zijn geboekt op de actie PE3-01-02.
Actieplan PE3-01 Eindkrediet 2022 Ontvangsten Eindkrediet 2022 Uitgaven Rekening 2022 Ontvangsten Rekening 2022 Uitgaven
AG
Investering
PE3-01-01 Ontwikkelen van een nieuw dienstverleningsmodel 0 3.536 0 3.536
Totaal Investering 0 3.536 0 3.536
Totaal AG 0 3.536 0 3.536
Gemeente & OCMW
Exploitatie
PE3-01-01 Ontwikkelen van een nieuw dienstverleningsmodel 0 17.000 200 1.791
Totaal Exploitatie 0 17.000 200 1.791
Investering
PE3-01-01 Ontwikkelen van een nieuw dienstverleningsmodel 0 550 0 430
PE3-01-02 De site van het gemeentehuis herinrichten 0 35.881 0 35.881
Totaal Investering 0 36.431 0 36.311
Totaal Gemeente & OCMW 0 53.431 200 38.102

PE3-02 Tegen 2025 is Nazareth een papierloze en cashloze organisatie

Terug naar navigatie - PE3-02 Tegen 2025 is Nazareth een papierloze en cashloze organisatie

Ons plan

Nauw samenhangend met het nieuwe dienstverleningsmodel, is de doorgedreven digitalisering van de organisatie. Digitalisering van de werking betekent dat processen efficiënter verlopen en dat er een vlottere gegevensuitwisseling is tussen de verschillende diensten. Digitalisering van de dienstverlening speelt in op de noden van de moderne burger die veel zaken reeds via digitale weg regelt (bank, vakantie, …). Digitale dienstverlening is echter slechts één van de pijlers van het nieuwe dienstverleningsmodel. Daarnaast blijven andere kanalen belangrijk, zoals de loketfunctie, het werken op afspraak, … . Om dit vorm te geven zal er een strategische visie op ICT worden uitgewerkt:

Stand van zaken

Digitaal (samen)werken

In 2021 stelden we een strategische visie op ICT en een bijhorend actieplan op. We voerden de strategie uit   aan de hand van volgende speerpunten:

  • Informatie digitaal delen: het verhogen van kennis en competenties:
    • We evalueerden de werking van het intranet en hebben in het najaar een nieuw intranet opgezet. Dit nieuwe intranet is interactiever en gebruiksvriendelijker, wat het ook mogelijk maakt dat meerdere teams bijdragen kunnen aanleveren.
  • Beter digitaal communiceren: de verschillende digitale communicatiemiddelen optimaal inzetten:
    • We organiseerden een tips & tricks sessie omtrent gebruik van Microsoft Teams als samenwerkingssoftware en Outlook. Goede praktijken binnen de organisatie werden uitgewisseld.
    • In 2023 maken we een globaal kader op met algemene aanbevelingen en richtlijnen voor de gehele organisatie.
  • Digitaal informatie bewaren: informatie wordt steeds minder op papier bewaard, hoe organiseren we ons digitaal?
    • Als tool kozen we voor Sharepoint. Er werden sites opgezet ten behoeve van het  overeenkomstenbeheer, e-learningplatform, het intranet en organisatiebeheersing.

Informatieveiligheid.

  • We maakten een bedrijfscontinuïteitsplan op onder begeleiding van EY. Deze werken we af in 2022.
  • In 2021 is de ruimte voor de 'disaster recovery room' in het muziekfiliaal aangepast, in 2022 installeren we de hardware.

Papierloze en cashloze organisatie

  • In 2021 zijn de verschillende aanbieders van moderne betaaloplossingen met elkaar vergeleken. Hun aanbod werd getoetst aan de verschillende softwarepakketten die het lokaal bestuur gebruikt. Eind 2021 is deze opdracht gegund zodat we begin 2022 facturen kunnen versturen met een QR-code.
  • We bereiden de aansluiting op de MAGDA-documentendienst van Vlaanderen voor. Hierdoor kunnen we het verzenden van onze documenten automatiseren: de verzending gebeurt zoveel mogelijk digitaal, maar als de inwoner dit niet wenst wordt de brief afgedrukt en met de klassieke post opgestuurd.

Tijdspad en mijlpalen

  • Strategische visie op ICT - gerealiseerd 2021
  • Bedrijfscontinuïteitsplan en disaster recovery room (2021-2023)
  • Cashloze organisatie - gerealiseerd 2020
  • Digitale facturatie - gerealiseerd 2022

Wat kost het

  • Op de actie PE3-02-02 zijn onder meer de uitgaven geboekt voor de implementatie van de QR-code en betaallink.
Actieplan PE3-02 Eindkrediet 2022 Ontvangsten Eindkrediet 2022 Uitgaven Rekening 2022 Ontvangsten Rekening 2022 Uitgaven
AG
Exploitatie
PE3-02-02 Invoeren cashloze organisatie en moderne betalingstechnieken 0 0 0 948
Totaal Exploitatie 0 0 0 948
Totaal AG 0 0 0 948
Gemeente & OCMW
Exploitatie
PE3-02-02 Invoeren cashloze organisatie en moderne betalingstechnieken 0 0 0 3.347
PE3-02-04 Digitaal (samen) werken 0 10.000 0 0
Totaal Exploitatie 0 10.000 0 3.347
Investering
PE3-02-03 Disaster recovery lokaal in het muziekfiliaal 0 0 0 0
Totaal Investering 0 0 0 0
Totaal Gemeente & OCMW 0 10.000 0 3.347

PE3-03 Organisatiebeheersing en - ontwikkeling: integraal en lean

Terug naar navigatie - PE3-03 Organisatiebeheersing en - ontwikkeling: integraal en lean

Ons plan

De raad keurde op 4 november 2019 het kader voor het organisatiebeheersingssysteem goed. De organisatiebeheersing wordt zowel organisatie-breed als op afdelingsniveau georganiseerd. Organisatie-breed ligt de focus op de ondersteunende en managementprocessen. Op afdelingsniveau ligt het accent vooral op de kernprocessen. Bij het vastleggen van de processen gaan we uit van het zo ‘lean’ mogelijk maken van de organisatie door efficiëntie en klantvriendelijkheid.

Stand van zaken

In 2022 realiseerden we onder meer volgende zaken:

  • goedkeuring participatiereglement (belanghebbendenmanagement)
  • dashboard dienstverleningsmodel (monitoring)
  • gecoördineerd retributiereglement (financiën)
  • overeenkomstenbeheer, van inventarisatie tot opvolgsysteem (facility)

Zie ook apart jaarverslag, kennisname raden mei 2023.

Tijdspad en mijlpalen

  • Actieplan 2020-2021 - gerealiseerd
  • Tussentijdse evaluatie (2022) - gerealiseerd
  • Actieplan 2023-2024

Wat kost het

Binnen het prioritaire beleid zijn er hier in 2022 geen budgetten aan gekoppeld.

Doe de SDG-toets

Actieplannen

Terug naar navigatie - Actieplannen

PE4-01 De SDG's bekendmaken

Terug naar navigatie - PE4-01 De SDG's bekendmaken

Ons plan

Jaarlijks zullen er meerdere informatie-en sensibiliseringsacties worden opgezet om de SDG’s, en de maatregelen en acties die hieruit voortvloeien, bekend te maken bij het grote publiek

Stand van zaken

Vrouwen aan zet. Samen voor gendergelijkheid.

In 2022 hebben we een grote informatie- en sensibiliseringscampagne opgezet rond SDG 5 Gendergelijkheid: "Vrouwen aan zet. Samen voor gendergelijkheid". We realiseerden dit door een goede samenwerking over de diensten heen:

  • De themakrant in maart zorgde ervoor dat de inwoners op de hoogte werden gebracht van de start van ons jaarthema. Het ruime aanbod aan activiteiten zorgde voor een verdieping binnen het thema, met veel aandacht ook voor het mondiale luik. We spraken een ruim doelpubliek aan: kinderen, ouderen, gezinnen, vrouwen en ook kansengroepen vergaten we niet
  • Het project "Menstruatiearmoede" ontstond ook uit SDG 5, hierbij kwamen twee luiken aan bod: het inclusieve verhaal met inzameling van menstruatieartikelen en verspreiding binnen de gemeente, alsook het duurzame verhaal met o.a. de workshop wasbaar maandverband.
  • De lokale heldinnenactie was een ander voorbeeld om de thematiek tot bij de inwoners te krijgen. Maar liefst 50 vrouwen uit onze gemeente werden opgegeven als lokale heldin, elk omwille van hun eigen inzet en persoonlijkheid. De bedanking van deze dames op de receptie tijdens de Cultuurmarkt was een enorm warm moment. Het uitspreken van de waarde van hun (kleine) daden, zorgde ervoor dat zij zich gewaardeerd voelden, versterkt in hun zijn en verkleinde op die manier de genderkloof in 50 families in onze gemeente. De persoonlijke adviezen van onze heldinnen werden nadien tijdens de week van de mentale gezondheid in het straatbeeld gebracht d.m.v. raamspreuken.
  • Tijdens de Cultuurmarkt zijn de lokale 4de pijler projecten nogmaals onder de aandacht gebracht, zij toonden de positie van de vrouw in het land van hun werking.
  • Dat Nazareth een solidaire gemeente is, bleek ook opnieuw uit de inzamelactie voor 11.11.11. Omdat 11.11.11 ook aan vrouwenrechten werkt - en dit een heel belangrijk punt is in de ontwikkeling van een land - ging 1 euro per verkocht ticket/brochure binnen de activiteiten van het jaarthema naar 11.11.11.

Verduurzaming van bestaande evenementen en acties

In samenwerking over de diensten heen werken we aan verduurzaming. We deden dit onder meer door:

  • Verduurzaming Vlinderreceptie door integratie herbruikbaar cateringmateriaal en fair trade dranken
  • Verduurzaming Vrijwilligersontbijt door aanwezigheid thema Gendergelijkheid en fair trade dranken
  • Verduurzaming Boekstartdag door vervanging gadget-tas naar snoetenpoetsers, ook fruit i.p.v. koek voor kinderen
  • Lenteschoonmaak: aanwezigheid fair trade dranken en versnaperingen.

 

Tijdspad en mijlpalen

  • Deelname campagne '10 mondiale uitdagingen' (2020-2022) - gerealiseerd
  • Actie: (W)arm Nazareth - gerealiseerd 2021
  • Regenboogzebrapaden - gerealiseerd 2021
  • Actie: Vrouwen aan zet - gerealiseerd 2022
  • Jaarlijks een bestaand evenement 'SDG'-proof maken

Wat kost het

Jaarlijks is budget voorzien voor diverse sensibiliseringsacties.

Actieplan PE4-01 Eindkrediet 2022 Ontvangsten Eindkrediet 2022 Uitgaven Rekening 2022 Ontvangsten Rekening 2022 Uitgaven
Gemeente & OCMW
Exploitatie
PE4-01-01 Jaarlijks worden er algemene informatie-en sensibilisatieacties opgezet m.b.t. de SDG's 0 1.550 0 4.566
Totaal Exploitatie 0 1.550 0 4.566
Totaal Gemeente & OCMW 0 1.550 0 4.566

PE4-02 Kaders uitwerken om de SDG's te verankeren

Terug naar navigatie - PE4-02 Kaders uitwerken om de SDG's te verankeren

Ons plan

Het engagement voor de SDG’s is niet vrijblijvend. Ook hier wil het lokaal bestuur een inspirerend voorbeeld zijn en kaders uitwerken om ervoor te zorgen dat de duurzaamheidsprincipes verankerd worden in de organisatie. Zo zullen er toetsinstrumenten worden ontworpen m.b.t. duurzaam aankopen , het sociale aspect van de verschillende reglementen van het lokaal bestuur, duurzaam bouwen en renoveren, …

Stand van zaken

Duurzaam aankopen

  • We tekenden we in op het platform 'Regioleverancier'. Dit moet het leveranciers gemakkelijk maken om zich aan te melden voor overheidsopdrachten.
  • We kochten "Snoetenpoetsers" aan. Deze wasbare doekjes vervangen wegwerp billendoekjes en zijn gezonder voor de gevoelige kinderhuid. Dit ecologisch product verkleint ook de afvalberg. Om deze aankoop nog duurzamer te maken, werden deze geproduceerd bij Zonnehoeve (sociale werkplaats) uit gerecupereerde handdoeken (ingezameld door de Kringwinkel).
    • We deelden de doekjes uit als geschenkje op de boekstartdag voor baby's en peuters
    • Op de dag van onthaaldouder kreeg ieder opvanginitiatief een  pakket van 50 snoetenpoetsersaangeboden.

Zo zijn n de Snoetenpoetsers een mooi voorbeelddossier binnen het duurzaam aankopen.

  • Een impactdossier (groot bedrag) is nog niet op poten gezet. We blijven zoekende naar een gepast product/gepaste dienst.

Duurzaam bouwen en renoveren:

We werken aan een duurzaam, efficiënt en effectief gebouwenbeheer.

  • We wensen per gebouw van het lokaal bestuur een 'profielfoto' op te maken: staat van het gebouw, energieprestatie-indicatoren, onderhoudsplan, .... Doel is te komen tot een lange termijn investeringsplan voor het gehele patrimonium. Dit is een tijdsintensief werk waarvoor we een periode van 3 jaar voorzien om dit plan te kunnen opmaken.
  • In 2022 gingen we op zoek naar de geschikte tool. Verschillende softwaretools werden met elkaar vergeleken, waarbij de compatibiliteit met andere pakketten (energiemonitoringsysteem, werkplanning, …) een bijzonder aandachtspunt was.
  • Eind 2022 maakten we de keuze, de implementatie start begin 2023.

Tijdspad en mijlpalen

  • Kader 'duurzaam en lokaal aankopen' (2020-2023)
  • Sociale toets m.b.t. reglementen lokaal bestuur (vanaf 2023)
  • Kader 'bouwprojecten lokaal bestuur Nazareth (2021-2025).

Wat kost het

Binnen het prioritaire beleid zijn er hier in 2022 geen budgetten aan gekoppeld.

Beschikbaarheid documentatie

Terug naar navigatie - Beschikbaarheid documentatie

Het meerjarenplan en de bijhorende documenten zijn beschikbaar op de website van het lokaal bestuur Nazareth https://www.nazareth.be/meerjarenplan-lokaal-bestuur en via de begrotingsapp (https://nazareth.begrotingsapp.be/)

Voor het AG: Het meerjarenplan en de bijhorende documenten zijn beschikbaar op de website van het lokaal bestuur Nazareth https://www.nazareth.be/meerjarenplan-autonoom-gemeentebedrijf en via de begrotingsapp (https://nazareth.begrotingsapp.be/)